Svar: Pige 8,5 mdr. - vågner hver time natten igennem
7. marts 2005
Alder:
8 mdr.
Kære trætte mor
Ja hvor må I dog være trætte alle sammen og ikke mindst Anna selv. Det er helt bestemt uhensigtsmæssigt at hun vågner en gang i timen og spørgsmålet er jo hvad der sker, da hun jo som lille sov fint og uden problemer.
Jeg tænker at det må være et sammenfald imellem flere ting. For det første må det hænge sammen med hendes forkølelse og mellemørebetændelse. Det du beskriver lyder meget som om hun vågner og har ondt. Dog har hun nu været i behandling, og burde derfor ikke længere have ondt i sine ører, så spørgsmålet er derfor om det mon nu handler om at hun vågner fordi dette er blevet en vane, eller om hun måske vågner fordi hun er blevet 'bange'.
Bange skal forståes på den måde, at hun har fået en erfaring med at det gør ondt, når man skal hengive sig til søvnen. Hun er jo endnu ikke så bevidst at hun kan koble disse ting, men hunkan sagtens få et dårligt søvnmønster fordi hun har en dårlig erfaring.
Det at være bange og utryg hænger også sammen med hendes alder. Hun oplever jo rigtig meget med den alder hun har nu og er nok også på vej i seperationsfasen og jeg oplever netop at mange børn sover dårligt i 8-9 mdr´s alderen. Hendes alder sammenholdt med hendes sygdom har nok ikke gjort tingene bedre.
Når jeg taler om utryghed eller behov for tryghed, så hænger det også sammen med at jeg hæfter mig ved at du beskriver, hvordan hun lægger sig til at sove, lige så snart I tager hende op i favnen. Det lyder jo umiddelbart som om at hun netop har brug for favnen, det at være omsluttet, for at kunne lægge sig til at sove.
Jeg synes derfor I skal prøve i en periode at give hende dette, som hun beder om, netop at blive taget op og holdt om.
Det er sådan at man kommer igennem forskellige søvnfaser, når man sover. I nogle faser sover man roligt og i andre faser drømmer man og sover uroligt. Halvdelen af jeres datters søvn er den urolige søvn, hvor hun sover let og og kan vågne lidt op, smaske, småklynke osv. uden at vågne helt. Når barnet bliver lagt til at sove, så tager det ca 30 minutter før barnet er kommer ned i den lidt dybere søvnfase, hvor det ikke vågner så let. Derfor kan det være en god idé, hvis I sidder med jeres pige, at I ikke lægger hende fra jer med det samme hun falder i søvn, men i stedet først lægger hende, når der er gået en ½ times tid.
Jeg ved godt at det i princippet er vigtigt at børn lærer at sove i egen seng, falde i søvn der osv. Det har Anna jo også kunne, men et eller andet har gjort at det ikke virker længere og jeg synes det er uholdbart at bruge 1-2 timer på at få hende til at sove.
Hvis hun bliver ved med gentagne gange at vågne, så må du vurdere hvad der sker ved at lade hende ligge. Måske handler det om drøm og hun reeelt godt kan falde i søvn igen uden at blive taget op, det er et forsøg værd.
Hvis hun fortsætter med at være så grædende og ulykkelig om natten at hun er nødt til at komme op med en enkelt times mellemrum, så vil jeg også anbefale jer at kontakte egen læge igen. Hvis hun nu har ondt, så er det jo ikke rimeligt at kræve at hun sover og derfor skal I være helt sikre på at der ikke er problemer med ørerne osv. Hvis hun virker smerteforpint, så vil det også være helt relevant at tale med lægen om at hun får noget smertestillende, evt. som en stikpille inden hun skal sove.
Nogle gange handler det jo om at give det en enkelt gang eller to, også fordi det vil være vigtigt for hende at hun selv oplever at kunne sove en nat uden at have ondt eller at skulle vågne - netop det at få en ny erfaring med sig.
Tilsidst vil jeg lige sige at hvis det går helt galt så kan det af og til hjælpe at alliere sig med en bedsteforælder eller hvem man nu har. Både fordi barnets gråd sjældent går så meget i hjertekuglen som hos forældrene, men også fordi nogle børn finder ud af at sove, fordi mor og far jo ikke er der, -'og så kan det også være lige meget' :o)
Håber I finder en løsning. Held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske