Brev:
Baby vil ikke længere spise grød og mos
12. september 2016
Alder:
6 mdr.
Baby vil ikke længere spise grød og mos
Hej Helen.
Jeg har rigtig mange problemer med at min søn på 6 mdr. ikke vil spise grød og mos længere.
Vi startede så småt op da han var 4 mdr. og han elskede det - åbnede munden, blev sur hvis der gik for langsomt osv. Jeg gjorde sådan at jeg kom lidt mos/grød på en ske som han så fik i hånden, hvorefter jeg kom mos på en anden ske, og når han så var klar, så byttede vi ske. Han spiste altså for det meste selv stort set fra starten. Hvis han var for træt ville han ikke selv tage skeen, men han åbnede munden hvis jeg tilbød ham det, så en gang imellem var det mig der gav ham det, men for det meste spiste han selv. Han har kunnet det fra starten af - maden røg også kun ud igen de to første gange - derefter havde han lært hvordan man gør.
Lige pludselig da han var omkring 5 mdr. begyndte han at brokke sig når han fik mad. Ville ikke længere selv tage skeen, men åbnede munden når jeg tilbød ham det, men brokkede sig lige så snart det kom ind i munden. Efter et par uger hvor jeg stadig tilbød (men selvfølgelig uden tvang), ville han slet ikke åbne munden mere. Og ville heller ikke tage skeen og spise selv. Har også forsøgt at sætte tallerkenen foran ham, så han kunne tage mosen med hænderne, men så vil han hellere bide i tallerkenen (og der kommer ikke den mindste smule mad indenbords). Har prøvet med flere forskellige slags grød og mos - kartoffelmos, kartoffelmos med broccoli/blomkål/gulerod, ærtemos, bananmos, avokadomos, majsgrød, boghvedegrød. Han har kunnet lide det hele i starten, men vil nu ikke spise noget af det.
Begyndte også at give ham kogt gulerod han kunne gumle på eller en agurkestav. Det vil han gerne have, men han har fået to tænder (også da han var omkring 5 mdr), så han bider nu stykker af, som han er ved at blive kvalt i. Har måttet stikke en finger i halsen på ham, da der ikke var andet der hjalp.
Han spiser sammen med os, dog ikke helt de samme ting da han jo kun lige er blevet 6 mdr.
Jeg ammer ca. 8 gange i løbet af dagen og 2-3 gange i løbet af natten. Oftest kun 2 gange. Han er en stor dreng (vejede 4370 da han blev født, vejer nu knapt 9 kg og er 72 cm), så han har brug for meget mad. Udover at amme, så tilbydes han kogte grøntsager og nu også lidt kød 3 gange om dagen. Jeg stoppede med at tilbyde ham grød og mos for ca. 2 uger siden, da han simpelthen ikke ville åbne munden og mange gange blev han helt ulykkelig. Det skal lige siges, at han ikke har haft problemer med maven på noget tidspunkt.
Han har været ved at blive kvalt i grøntsagerne et par gange nu, og han bliver tydeligvis (og selvfølgelig) rigtig bange hver gang. Jeg bliver også rigtig bange hver gang, og tænker også at jeg jo ikke vil have at han skal blive bange for at spise, fordi han har så mange dårlige oplevelser med det.
Jeg håber at du har nogle gode råd.
Venlig hilsen
Cecilie