Brev:
Sut eller sutte på fingre
8. marts 2005
Alder:
21 mdr.
Sut eller sutte på fingre
Min søn på 21 måneder er meget glad for sin sut og bruger den både dag og nat, dog ikke i vuggestuen, hvor han kun har den når han skal sove til middag. Derhjemme kan vi tage den fra ham uden problemer, men så snart han finder en igen, tager han den i munden.
Jeg synes ikke han skal rende rundt med sut hele tiden, og vi kunne jo naturligvis lægge alle sutter udenfor hans rækkevidde, men problemet er, at han er begyndt at bruger sine fingre/hænder i stedet. Han sutter løs på op til flere fingre eller hele hånden ad gangen, og så synes jeg trods alt det er bedre at han bruger sut. Han skulle jo gerne vænnes fra det en dag, og så er det vel nemmere at vænne ham fra sut end fra fingrene? Han tager aldrig sit legetøj eller andre ting i munden.
Er det er problem, vi bør/kan gøre noget ved? Eller skal vi bare lade ham have sutten - jeg er i den forbindelse mest bekymret for hans sprog, der ellers er fint udviklet, men det skulle jo helst ikke gå i stå.
Håber på lidt gode råd.
Venlig hilsen
Louise