Svar: Sut eller sutte på fingre
8. marts 2005
Alder:
21 mdr.
Kære Louise
Du har ret i at det er mere hensigtsmæssigt at din dreng sutter på en sut i stedet for på sine fingre. Tommelfingeren jo altid lige ved hånden og derfor ikke nem at slippe af med. Sutter kan man holde op med at købe eller man kan indgå en aftale med barnet om at det nu er slut. Sutter kan man også nøjes med at give, når barnet f.eks. skal sove.
En tommelfinger kan bruges dagen igennem og man kan ikke lave aftaler omkring den. Når man sutter på tommelfinger er der en større risiko for, at biddet skal rettes simpelthen fordi der er en større kraft i tommelfingeren, så den lettere påvirker biddet. Fortænderne og ganepartiet bliver presset frem i munden, og samtidig kan der opstå overbid.
Det er derfor en god idé at tilbyde barnet jeres dreng en sut, hvis han ønsker det, for at undgå at han sutter på sin tommelfinger i stedet. Det lyder dog ikke umiddelbart som om han har fundet sin tommelfinger endnu, men det skal I naturligvis være opmærksomme på.
Sutten bør dog som sagt ikke bruges dagen igennem, men kan bruges når barnet skal sove eller hvis barnet har brug for trøst.
Med hensyn til sproget så er det rigtigt at en sut i munden hverdag og hele tiden, godt kan have indflydelse på barnets sprogudvikling. Derfor er det generelt fint at gøre sig overvejelser omkring brug af narresut.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske