Svar: Bliver bims, hvis jeg ikke får lidt søvn II
22. september 2016
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Tak for din tilbagemelding og dejligt at høre, at du nu er lidt mere optimistisk :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig igen :)
Det er naturligt svært at skabe nye rutiner lige nu, hvor din dreng er forkølet. Det kræver at I ikke er inde i en periode med sygdom eller lignende, når man vil forsøge at skabe lidt mere rytme... Når det er sagt, så lyder dagsplanen, som du beskriver dog rigtig fin. Det er rigtig godt, at han sover så lang en formiddagslur og det er rigtig fint, at han lige nu sover tidligt, da han jo stadig starter dagen tidligt :) Det er derfor også rigtig fint, at du om eftermiddagen vurderer, hvorvidt han har behov for en ekstra lur alt efter hvor lang middagsluren viser sig at være - du er på den måde nødt til være lidt fleksibel.
Du har en rigtig god pointe i at udtrappe amningen kl 03/04 og i stedet så forsøge at amme ham kl 05, i håb om at han så bedre vil kunne sove videre og dermed starte dagen lidt senere. For at vænne ham fra brystet midt nat, så vil det være rigtig godt, at du her forsøger at lirke brystet ud af munden på ham jf. mit tidligere svar. Du må også meget gerne amme ham fra begge bryster sen aften, så han bliver fyldt ekstra op der og dermed bedre kan sove et lidt længere søvnstræk...
Når jeg foreslog flaske, så er det fordi jeg ud af dit brev kunne fornemme, at du var rigtig træt og næsten ikke kunne hænge sammen. Du skrev blandt andet: "Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal stille op. Jeg er bange for at blive bims hvis jeg ikke snart får lidt søvn. Nogle morgener er jeg så træt at jeg ikke kan bevæge mig og midt på dagen er jeg oftest rigtig svimmel".
Flasken kan være en god prioritering for at få far på banen og frigivet lidt ekstra ressourcer til mor - det hjælper ingen af jer, hvis du bryder sammen, så er det langt bedre at give flaske og have en mor som har overskud, og som du skriver netop kan nyde den første tid, fordi trætheden ikke fylder alt... og det kan derfor netop være en god prioritering, selvom jo mere flaske man giver, jo større sandsynlighed for at amningen stopper. MEN hvis du efter mit sidste svar føler, at det faktisk går bedre, og du har mere overskud, så behøver du naturligvis ikke begynde med flaske, og du kan amme som du plejer.
De fleste børn vil, når de er 6 måneder gamle, have behov for 6 amninger i døgnet og dermed behov for at blive ammet før hver lur. De spiser ofte 3 måltider dagligt og begynder med 2 små mellemmåltider og drikker også vand af kop. I løbet af 6 måneders alderen begynder de at spise mere skemad, får lidt større portioner, drikker lidt mere vand af kop og stille og roligt trappes amningerne ned, så de bliver ammet 5 gange og derefter 4 gange i døgnet - altså 4 amninger, når de bliver 7 måneder. Og stille og roligt nedsættes antallet af amninger, så de fleste børn vil trives med 3 amninger i døgnet, når de er 8-9 måneder og 2 amninger i døgnet, når de er 10-12 måneder. På den måde arbejder tiden også for jer og afhængigheden af mors bryst bliver gradvist mindre:)
Når det er sagt, så har nogle familier også glæde af at far f.eks. giver flaske sen aften. Det giver mor mulighed for at gå tidligere i seng og modermælkserstatning vil nogle gange mætte lidt mere end modermælk, hvorfor man kan være heldig, at barnet sover et lidt længere søvnstræk... Mange børn trives fint med en flaske i døgnet og ammes derudover uden problemer og jo ældre barnet er, når man introducerer flasken, og jo færre gange i døgnet barnet tilbydes flaske, jo større sandsynlighed er der for, at det ikke påvirker amningen - men nogen garanti er der naturligvis ikke... Så en masse tanker frem og tilbage, i sidste ende er det kun dig, der kan fornemme, hvad du har brug for og hvad I alle tre vil trives bedst med :)
Med hensyn til slyngevuggen, så vil det være rigtig godt, hvis du kan begynde at minimere hans behov for vugning. Det vil sige, at når du putter ham i slyngevuggen, så skal du kun vugge ham, hvis han klynker eller smågræder. Hvis han er stille, så holder du vuggen stille. Når han siger noget igen, så bevæger du ham igen, men når han er stille, så holder du vuggen stille. På den måde kan han lære at sove, uden at han behøver være i bevægelse hele tiden.
Derudover har jeg lavet denne plan for at komme fra slyngevugge til tremmeseng. Planen findes også i "Helens bog om børn og søvn":
- Start med at indføre beroligende lyde. Det kan være ”sshh-sssh” eller "ssåå-såå", det er de små ord, I ofte også bruger, når du trøster ham. Nogle har glæde af at bruge en spilledåse eller anden form for beroligende musik, som tændes hver gang barnet skal sove, og som dermed forbindes med søvn og giver ro.
- Start med at øve det om dagen før formiddagslur og middagslur, og det fungerer der, så kan rutinerne overføres om aftenen/natten.
- Indfør en putteklud, der dufter lidt af mor. Det kan virke lidt beroligende og kan samtidig også minde om de stofsider, som han netop har omkring sig, når han sover i slyngevuggen.
- Hvis du har mulighed for det, så sæt slyngevuggen op der hvor du ønsker, han skal lære at sove, så omgivelserne er de samme.
- Når du putter i slyngevugge, så begyndt som nævnt ovenfor at vugge mindre og mindre. Samtidig med at du bruger lyde, beroligende ord, putteklud osv., så han kan mærke, at du er der, og så der er genkendelighed. Hvis han klynker, så vugger du ham, når han er stille, så holder du slyngevuggen stille. Vugge og holde pause, så han vænnes til mindre og mindre bevægelse.
- Det kan være en god idé at bruge en voksipose, sovepose eller lignende, så han stadig føler sig omsluttet og tryg, når han skal sove. Når han flyttes fra din favn, så lægges ham i stedet i sin tremmeseng og ikke i slyngevuggen. Da vi går køligere årstid i møde, så kunne en sovepose måske godt være en idé for jer. Kluden, de beroligende ord osv. følger med, så han kender det hele.
- Nogle børn har glæde af en sengehimmel, som kan give samme fornemmelse af at ligge i en hule.
- Hvis han er tryg og glad for sin barnevogn, så kan det også være en idé at tage kassen af barnevognen og stille den i tremmesengen. Så puttes han under kalechen og får stadig hulefornemmelse og ro - og lærer også at sove i sin tremmeseng. Kalechen kan slåes ned, og han kan på den måde gradvist vænnes til rummet og til tremmesengen... Man kan også bruge bedrockers en overgang...
- Det er vigtigt, at han hele tiden kan mærke, at du er der. Stå ved ham, brug dine hænder på hans krop, hjælp ham til fysisk ro med nærhed :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og på altanen - er det muligt, at han kan sove i en gammel barnevogn, en krybbe eller lignende, som du måske kan købe brugt. Så kan han stadig sove ude og samtidig også have sele på, så han ikke falder nogen steder:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske