Brev:
Klatspiser - skal vi i gang med skemad?
22. september 2016
Alder:
4 mdr.
Klatspiser - skal vi i gang med skemad?
Kære Helen
Jeg håber du kan hjælpe mig med følgende udfordringer:
Er vores 4 mdr. gamle dreng klar til skemad?
Kan jeg få ham til at spise færre måltider om natten?
Er det helt fint at han klatspiser?
Vores dreng, Aksel, på snart 4 mdr. er en stor og lang dreng. Han er en meget vågen og opmærksom dreng og trives og er glad. Han er blevet delvist ammet til han var 3 mdr. og er nu på fuld mme. Hele tiden har han spist meget små portioner ad gangen, nemt fået bøvser og også gylpet en del ind imellem. Han drikker mellem 30-100ml ad gangen og kan så bøvse op til en time efter (han har nogle få gange drukket 150 ml, så han kan godt have det i maven). Han vil aldrig have mere at spise umiddelbart efter man har bøvset ham af, og der er derfor ikke rigtig tale om måltider, men om jævn spisning over hele dagen, ca. 10 gange. Selv hvis jeg har prøvet at trække ham lidt, og der er gået 3 timer, spiser han stadig ikke mere end 100 ml. Han drikker ca 800-1000 ml på et døgn.
Om aftenen kan han nogle gange tage et stræk på 3-4 timer, herefter hedder det mælk hver anden time - ofte også hver time. Han bøvser kun lidt om natten, er nem at få til at sove igen, men drikker omkring 400 ml (er det ikke for meget?). Vi er generelt obs. på at holde ham lodret i lang tid efter spisning og bruger antikolik-flasker (her slipper han dog sutten, selvom der kommer luft ind i flasken). Om dagen forstyrres hans lure ofte af bøvser eller sult, og han er ikke nem at sætte i autostol, da bøvs eller sult gør ham ked af det.
Sundhedsplejersken anbefalede at vi begyndte med skemad ved 4mdr pga. gylp - han savler også meget nu og følger interesseret når vi spiser (han sutter meget på sine hænder og alt hvad han får fat i). Men da han virker til at blive mæt af mælken, vil jeg gerne være helt sikker på at det er en god idé.
Lad mig høre, hvad du tænker!
Kærlig hilsen
Vibeke