Svar: Klatspiser - skal vi i gang med skemad?
22. september 2016
Alder:
4 mdr.
Kære Vibeke
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng - og velkommen til :)
Når jeg læser din beskrivelse af jeres dreng, så er min umiddelbare tanke om ikke han har refluks - har du talt med din sundhedsplejerske eller læge om det, og er det noget I har drøftet at behandle ham for? Bare en tanke :)
Men så til dine spørgsmål - hvornår er han klar til skemad... Det er ikke kun et spørgsmål om alder, men handler om, at han skal være både fysiologisk parat og mentalt parat.
Fysiologisk parat betyder f.eks. at hans mave- og tarm skal være i stand til at nedbryde fastere føde. Hans mave skal fungere godt, afføringen være blød, godt med prutter osv. Han må også gerne savle og danne mundvand - det kan være tegn på, at der er flere enzymer, som kan nedbryde føden. Han skal også kunne holde sit hoved selv og dreje hovedet efter skeen, ligesom han skal kunne åbne munden bevidst, når du nærmer dig hans mund med en ske - f.eks. når han får sine d-dråber.
Du skal også have en fornemmelse af, at mælken ikke længere mætter ham tilstrækkeligt. I første omgang vil det være rigtig fint, at du forsøger at tilbyde ham ekstra mælk - det kan være lidt ekstra mælk i hver flaske eller tilbyde en flaske ekstra i døgnet. Hos jer kan det naturligt være svært, fordi han generelt spiser lidt af gangen og spiser meget hyppigt... men prøv om du kan få ham til at indtage lidt større mængder af gangen, så han får lidt færre flasker og se om det gør en forskel. Og hvis ikke, så kan du forsøge med lidt skemad:)
Mentalt parat betyder, at han skal vise interesse. Når du sidder med ham på skødet og du selv spiser mad, så skal han følge dig og det du spiser med sine øjne, Måske forsøge at tage ud efter det. Han skal virke interesseret i mad og drikke, der står på bordet. Han skal smaske og med sit kropssprog vise interesse for mad. Hvis han slet ikke viser interesse for det, så er det for tidligt at begynde - interessen skal dog nok komme og det anbefales, at du tidligst starter i 4 måneders alderen og at I går igang senest ved 6 måneder.
Når han begynder med skemad, så vil jeg anbefale, at du starter om dagen - gerne til frokost. Du skal starte med ganske små mængder, et par skefulde som smagsprøve vil være rigtig fint. Stille og roligt kan du så øge hans indtag, så han får mere og mere. Det vil være rigtig fint at tilbyde ca ½ dl og ikke mere det første stykke tid - det er vigtigt at mængden af skemaden holdes nede, så han drikker samme mængde mælk som han plejer. Skemaden kommer således ud over det vanlige mælkeindtag.
Når det går rigtig godt med ca ½ til max ¾ dl. grød, når han spiser det fint, mestrer teknikken, maven fungerer osv. så kan du øge ham til 2 måltider dagligt. Så kan han f.eks. få grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Det kan være af grøntsager, som I andre spiser - kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli er ofte gode at starte med.
Sammen med skemaden skal han have vand af en kop og stille og roligt, i takt med at han får skemad flere gange dagligt, så vil det være rigtig fint, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner af en lur og så tilbydes flasken, før han skal sove.
Jeg vil anbefale dig at købe min bog "Helens bog om børn og mad". Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave - der står "ny revideret udgave" på forsiden. I den finder du opskrifter, dagsplaner og guides igennem de første smagsprøver og til jeres dreng måned for måned kommer igang med familiemaden. Bagerst er der også et register, hvor du kan slå alle fødevarer op, hvis I skal have noget, og du er i tvivl om, hvorvidt han må få det, og hvordan det skal tilberedes.
Og så er det det med klatspisning...
Netop i 3-4 måneders alderen oplever mange en ændring hos deres børn, det er en ændring både i sovevaner og i spisevaner. Det virker ofte frustrerende, for nu gik det lige så godt, der var kommet mere struktur på både dag og nætter, barnet var begyndt at sove længere og nu vendes der pludselig op og ned på det hele...
Mange børn vil med den alder din dreng har nu, begynde at slatspise lidt i løbet af dagen. Han bliver let optaget af andre ting, har svært ved at koncentrere sig om flasken, slipper, tager fat, spiser lidt igen, slipper igen, pludrer med dig, tager fat, slipper igen... og lader sig på den måde nogle gange nøjes med lidt for lidt. Det kan nogle gange hjælpe, hvis du kan lægge en skiftning ind undervejs, så du starter med at give ham flaske og når han så bliver ukoncentreret, så skifter du ham, og derefter tilbyder du så flasken igen. På den måde kan du være heldig, at han tager lidt mere mælk af gangen og ofte også efterfølgende så kan sove en lidt længere lur.
Det vil ofte være rigtig godt i denne alder at arbejde på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Og hvor mælk som tidligere nævnt indgår som en fast del af putteritualet. Nogle gange kan du med fordel også svøbe ham - så du giver ham flaske, skifter ham og i forbindelse med skiftning så svøber du ham eller putter ham i en sovepose, og så giver du ham flasken igen imens han er svøbt. Det kan nogle gange hjælpe ham til at sove roligere og mere sammenhængende...
Det er vigtigt, at han fyldes tilstrækkeligt op om dagen, for ikke at søge mælken ekstra om natten. Og i første omgang altså forsøge at sikre ham ekstra mælk og hvis det så ikke viser sig tilstrækkeligt, så kan du forsøge med lidt skemad...
En skitseret dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre
Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Tilbydes smagsprøver på lidt skemad, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske og sover her dagens 3. lur
Aften: Flaske og puttes til natten
Sen aften: Flaske og sover videre
Midt nat: Flaske
Som du kan se af denne plan, så er mælkeindtaget fordelt jævnt ud over døgnets 24 timer, og det er helt normalt med den alder han har, at halvdelen at mælkeindtaget indtages i dagtimerne og resten aften og nat. I takt med at han bliver ældre og begynder at spise skemad, får flere skemåtider i løbet af dagen, begynder at kunne drikke mere vand af en kop, så vil antallet af flasker nedtrappes - og i første omgang forsvinder flasken om natten. De fleste børn vil i 6 måneders alderen begynde at kunne sove 5-6 timer uden mælk. Så lige nu er det naturligt med mælk midt nat, men hen af vejen bliver behovet for mælk om natten sat ned :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske