Svar: Lure og flaske og start på mad
25. september 2016
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Jeres dagsplan ser rigtig fin ud for alderen. Det lyder rigtig fint med en formiddagslur, en middagslur og en powernap sidst på eftermiddagen eller tidlig aften. Og det lyder også helt okay, at jeres datter ofte spiser med kl 1.5-2 timers varighed om dagen. Hun sover jo et meget langt søvnstræk om natten.
Du fortæller, at hun ofte får flaske kl 20 og herefter sover hun til kl 05, hvor hun så får flaske igen. Det betyder, at hun lige nu ofte sover 9 timer uden mælk. Det er længe, når man kun er 3, knap 4 måneder gammel - men det kan være helt okay, når hun samlet får den mængde mælk, som hun skal have. Hvis du ammede, ville jeg ikke anbefale, at hun sov så længe uden at blive lagt til brystet, men da hun får flaske, ved du jo præcist, hvor meget mælk hun får og ved, at hun derfor ikke mangler noget, selvom hun sover så lang en nattesøvn. Samtidig ved jeg, at det har stor betydning for dig at sove sammenhængende om natten... MEN - det betyder naturligt, at hun så netop er nødt til at spise meget hyppigt om dagen. Det at hun nogle gange undværer mælk i 8-9 timer er altså forklaringen på, at hun om dagen spiser meget hyppigt :)
Man skal ikke ændre noget, som fungerer - og hvis det lige nu fungerer bedst for jer på denne måde, og det lyder sådan, så skal du ikke ændre ved det. Så giver du din datter flaske, som din plan skitserer, og så skal du nyde, at I lige nu kan sove så langt et søvnstræk om natten. Men du skal samtidig indstille dig på, at det sandsynligvis ikke varer ved. I takt med at hun begynder på skemad, så vil det være naturligt, at hendes behov for væske skal stilles i ydertiderne, og at hun derfor naturligt vil have behov for flaske sen aften og evt om natten...Det vil være urealistisk at tro, at hun kan indtage både skemad og mælk nok inden for ca. 12 timer, og de fleste børn trives bedst, hvis mad og mælk indtages nogenlunde over hele døgnet... Det er først i 6 måneders alderen, at man kan forvente at børn begynder at sove igennem, og det betyder at de kan sove 5-6 timer uden mælk...
Du kan naturligvis også allerede nu vælge at tilbyde hende flaske f.eks. sen aften før du (eller far, hvis han giver flaske) går i seng. Det vil være helt naturligt, at hun tilbydes flaske f.eks. kl 23.30, hvis I kan holde jer vågne til dette. Måske er I alligevel hos hende, hjælper hende videre med sut osv. og i stedet vil det være en god idé at tilbyde flasken. Måske vil hun selv begynde at efterspørge den, måske vil hun også hen af vejen efterspørge den midt nat, og det vil ofte være et reelt behov - fordelen ved dette er naturligvis, at hun så kan nøjes med at spise hver 3-4 time om dagen og måske få mere ro i sin lille mave og måske bedre søvn i løbet af dagen...
Det vil stadig være forskelligt, hvor lang tid hun er vågen af gangen. Ofte måske kun et par timer og sidst på dagen kan hun måske være vågen 3 timer, før hun atter skal puttes. Det afhænger også meget af, hvor lange hendes lure om dagen er, og hvad der sker, hvad I laver osv. Hendes søvnbehov er stadig ca 15 timer i døgnet, og hvis hun f.eks. sover fra ca 20 til 07 - altså 11 timer om natten, så vil hun altså skulle sove ca. 4 timer i løbet af dagen fordelt på 3 lure...
Med hensyn til grød og start med skemad, så er det vigtigt, at du hverken starter for tidligt eller får begyndt for sent. Du bør tidligst starte, når hun er 4 måneder og bør ikke gå i gang senere end 6 måneder, så der er tid at løbe på :)
Hun skal være både fysiologisk og metalt parat. Det betyder, at hendes mave- og tarmsystem skal være parat til fastere føde, hun skal kunne holde sit hoved selv, åbne munden bevidst efter skeen osv. Hun skal også interessere sig for mad. Når du sidder og spiser og har hende på skødet, så skal du fornemme, at hun kikker efter din mad, tager ud efter din mad og på den måde viser interesse for det, som hun ser, at du kommer i din mund :)
Det er ofte også et tegn, at hun begynder at virke mere sulten. At hun f.eks. begynder at melde sig om natten og søger efter ekstra mælk. Og i første omgang vil det være rigtig godt, at du netop tilbyder hende ekstra mælk - øger hendes indtag i hver flaske eller tilbyder hende en ekstra flaske i døgnet (f.eks. sen aften). Og hvis dette så ikke viser sig tilstrækkeligt, så kan du begynde med lidt skemad.
Jeg vil anbefale, at du starter med små smagsprøver om dagen f.eks. til frokost. Det kan være lidt grød af f.eks. ris, majs, hirse, boghvede, quinoa - du kan lave grøden på den mme, som hun er vant til at få, så er det lidt genkendeligt for hende.
Det er vigtigt, at starte meget langsomt op og netop kun give smagsprøver i starten. Det vil sige 1-3 små skefulde. Og stille og roligt, så øger du så hendes indtag. Når hun kan spise f.eks. ½ dl. grød, og det fungerer fint, så kan du begynde at tilbyde lidt grøntsagsmos om aftenen. Hvis du starter med grød i 4 måneders alderen, så vil det måske være fint at give 2 måltider dagligt, når hun bliver 5 måneder. Det er vigtigt, at du ikke "propper hende med skemad", men gerne giver max ½ dl. så hendes mave hele tiden har mulighed for at følge med, og så der også hele tiden er plads til mælken. Skemaden skal komme ud over det vanlige indtag af mælk.
Da hun lige nu sover så langt et søvnstræk, så lyder det ikke som om, at hun mangler mad, og jeg tænker derfor, at du skal se tiden lidt an og vente nogle uger, før du begynder med skemaden. Hvis du starter for tidligt, så kan du risikere, at det går lidt for godt i starten, og hun så føler sig lidt for presset, og det betyder, at når hun så bliver 6 måneder og begynder at have brug for noget andet end mælk, så lukker hun pludselig munden for skeen. Derfor er det vigtigt, at du ikke går igang, før hun viser sig parat til noget mere end blot mælk :)
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den guides du igennem de første smagsprøver til mad i stykker og familiemad. Der er opskrifter, dagsplaner og et fødevareleksikon, så du kan slå op, hvad hun må få:) Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave, der står "ny revideret udgave" på forsiden.
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske