Svar: 10 mdr - mad og søvn
9. marts 2005
Alder:
10 mdr.
Kære Simons mor
I en alder af 10 mdr. betegnes overgangsperioden som værende slut og jeres dreng skal således spise som I andre. Maden skal dog fortsat skæres ud og tilpasses hans evner til at tygge den.
Med den alder han har vil han fint kunne spise med en gaffel. Hvi sdu hjælper ham med at få maden på gaflen, kan han selv føre gaflen til munden og efterhånden vil han også kunne komme mad på gaflen selv. Han skal dog fortsat have lov til at spise med fingrene. At spise med ske kræver større teknik og de fleste børn er 16-18 mdr. før de mestrer dette.
Fra nu af og frem mod 1 års alderen bør hans mælkemængde nedsættes således at han får 500ml dagligt. Dette er alt incl. dvs. både den mælk han får i flaske, drikker af kop og får gennem en portion yoghurt.
Som du beskriver det, så får han nu 800ml i flaske + mælk af kop, hvilket lyder til at være forholdsvis meget. Det vil derfor være fint at få skruet ned for dette indtag. Han er også så gammel at han burde kunne drikke fint af kop og dermed nedsætte sit behov for flaske. I princippet kan man sige at han fra 1 års alderen ikke længere skal have flaske, men bør kunne tage sit behov af en kop.
Jeg synes derfor du skal trappe flaskerne ned, således at han kun får en flaske om morgenen og om aftenen. Når dette har fungeret i nogle uger, så kan du trappe ned, så han kun får flaske om aftenen og når han bliver et år, kan du så forsøge at trappe helt ud af denne. Hvis han er glad for vællingen, så kan du bibeholde denne til natten, men ellers bør han ikke få vælling, men almindelig erstatning i flasken. Vællling er jo i princippet det samme som en tynd grød og med den alder han har kan han lige så godt spise rigtig mad i stedet for at 'drikke' det.
En plan for hans alder kunne se således ud:
Morgen: (Midlertidig flaske, men langsomt trappes denne ned.) Øllebrød eller havregrød.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost. Lidt frisk frugt.
Frokost: Rugbrød med forskellig pålæg og tilbehør af forskelligt grønt som f.eks. ærter, majs, gulerod, advokado, rød pebberfrugt osv.
Eftermiddag: Yoghurt/A38 med rugbrødsdrys eller lignende, evt. frisk frugt eller bær/frugtmos på den neutrale yoghurt. ½ bolle med smør
Før aftensmad: En tallerken med forskelligt grønt, som til frokost, f.eks. agurk, majs, ærter, gulerod osv.
Aften: Aftensmad som I andre spise, evt. frugtgrød med mælk som dessert
Sen aften: (Midlertidig flaske og efter hånden trappes denne ned).
Til maden i løbet af dagen kan jeres dreng drikke vand. Lidt sødmælk af kop og måske også lidt juice.
Jeg vil tro at jeres søns sovevaner og tidspunkter for søvnbehov vil ændre sig i takt med at den mere faste mad begynder at fylde i forhold til indtaget af mælk.
Børns sovemønster er jo forskelligt, men generelt kan man sige at de fleste børn på jeres drengs alder vil ave brug for at sove to gang om dagen, ialt 2-4 timer. Nogle sover dog fortsat tre lure og trives bedst med dette og så er det jo i orden. Det vigtigste er at han er glad g tilfreds, når han er vågen og i øvrigt trives og vokser som han skal og det lyder dt jo til:o) Jeg synes derfor I skal se an, hvad der sker, når hans madindtag ændrer sig.
Fortsat held og lykke med det hele og rigtig god rejse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske