Svar: Må børn få nødder og mandler før 1 årsalderen?
21. august 2003
Alder:
6 mdr.
Kære Janet
Der er to ting der gør sig gældende omkring mandler og nødder til børn.
For det første skal man være meget forsigtig med at give nødder og mandler til små børn, fordi der er en risiko for at de kan få dem galt i halsen. Jo ældre barnet er, jo mindre er risikoen naturligvis for, at det kan gå galt, men jeg har oplevet børn, der også i 3, 4, 5 års alderen blev indlagt på intensiv med store problemer, fordi en nød havde sat sig fast i luftrøret. Min oplevelse er også, at det hovedsageligt er peanuts, der her volder problemer, fordi de netop på grund af formen kan kile sig fast.
For det andet er nødder og mandler en af de fødevarer, som man kan reagere allergisk overfor. I princippet kan man reagere allergisk overfor alle fødevarer, men netop nødder og mandler hører med til de mest almindelige allergener sammen med f.eks. skaldyr, mælk, fisk, soyabønner, æg, mv.
Fødemiddelallergi er meget sjælden og mange afholder sig fra at spise ting, som de fejlagtigt tror at de er overfølsomme overfor. Hvis man tror at man selv eller ens barn har fødemiddelallergi, er det derfor vigtigt at blive testet og få lavet en systematisk gennemgang af kosten. Hvis man fjerner noget fra barnets kost i den tro at barnet ikke kan tåle det, er der en risiko for at barnet bliver fejlernæret.
Man taler også om krydsreagerende allergener, hvor man f.eks. reagerer allergisk overfor birk og så også overfor blandt andet nødder og mandler. Græs kan f.eks. krydsreagere med bønner og linser.
Spædbørn, hvis forældre og/eller ældre søskende har sikker allergisk sygdom (astma, høfeber, børneeksem, fødemiddelallergi), har en øget risiko for at udvikle allergisk sygdom.
For børn med særlig risiko for udvikling af allergisk sygdom anbefales:
- Amning de første 6 mdr. Ved behov for væske ud over amning tilbydes barnet vand eller Profylac/Nutramigen.
- Efter 6 mdr.´s alderen kan gives erstatning som til andre børn og overgangskost introduceres som til andre børn.
Der er ikke videnskabeligt grundlag for at fraråde "højallergene" fødeemner, men det anbefales at introducere disse et af gangen og i små mængder, når barnet er godt igang med overgangskosten.
Ud fra ovenstående vil jeg, for at vende tilbage til dit spørgsmål, sige at du godt kan lave grød med mandelmos. Jeg vil dog synes at du skal variere det fedtstof du giver og skifte lidt mellem smør, plantemargarine eller olie og mandelmos ind imellem.
Husk at der altid skal tilsættes en teskefuld fedtstof pr. portion af den hjemmelavede grød og mos.
God fornøjelse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske