Svar: Bider og river
9. marts 2005
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Det er altid utroligt frustrerende, når børn bider. Mange børn bider især i den alder, hvor de mangler sprog og bideriet bliver derfor en måde at gøre opmærksom på sig selv på, når man mangler ord. På samme måde er det, når de niver og river.
Det er mit indtryk at børn bider af to grunde. Den ene grund er, når de er vrede, når legetøjet bliver taget fra dem af en legekammerat, når de vil sige ”det vil jeg ikke være med til”. Den anden grund er, når de er så glade for en person, at de næsten ikke kan få nok af en og bedst som man sidder og kæler og nusser, så bliver man bidt i skulderen eller i kinden. Det er en måde at sige ”du er lige til at spise”.
Uanset hvad grunden er, er det dog vigtigt altid at sige meget bestemt Nej! Og sætte barnet fra sig, så det forstår at det er forkert. Det betyder ikke at barnet ikke vil gøre det igen hurtigt efter, for børn i den alder husker ikke så længe; men så må man gentage processen og efterhånden vil barnet lære, at det er forkert. I takt med at sproget udvikler sig, plejer børns bidemønster også at ændre sig.
Det at lade en handling følge med sit nej, altså at sætte ham fra sig, når du siger nej, er ofte en rigtig god idé, da neop det at lade handling og ord følges ad, gør det nemmere for barnet at huske. Det synes jeg derfor at du skal forsøge.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske