Svar: Blandede kostspørgsmål - 7 mdr.
10. marts 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Catrine
Der er mange spørgsmål og derfor starter jeg fra en ende af:o)
Mængden af kød og fisk i grøntsagsmos tilpasses barnets alder, således at det i begyndelsen ikke udgør mere end 1 spiseskefuld i grøntsagsmosen og i takt med at barnet begynder spise større mængder grøntsager, øges mængden af kød og fisk også. Kød eller fisk bør dog ikke fylde mere end 1/4 af al maden på tallerkenen.
Det kan altid være en god idé at give lidt af den samme mad i flere dage for at vænne barnet til en ny smag og en ny konsistens. Du beskriver dog at din datter jo altid får en basis grøntsagsmos og derfor synes jeg fint at du kan variere mellem kød og fisk, alt efter hvad I får hjemme. Kartoffel og grøntsagsmosen er jo mere eller mindre ens.
Jeg synes umiddelbart ikke at hendes mad er meget ensformig i forhold til hendes alder. Hun får jo også forskellige slags grød i løbet af dagen og grøntsagsmosen kan du jo variere. Hun kan stort set spise al slags grønt, og ud over kartoffel, gulerod, blomkål og brocholi, som de fleste kender, kan hun jo også få squash, pastinak, persillerod, champignon, skorzonerødder, jordskokker, kål (hvidkål, spidskål, rosenkål, savoykål), ærter, majs, porrer osv. Bælgfrugter som brune og hvide bønner, kikærter og linser kan også gives i små mængder.
Dine forslag til grøntsagsmos er fine og du kan forhåbentlig også få flere idéer ud fra ovenstående.
Du må gerne give din datter sovs.
Hvis du bibeholder den samme type grød i løbet af dagen, så er det fint at variere grøntsagsmosen mere og på samme måde er det en god idé at bibeholde samme grøntsagsmos i et par dage imens du varierer måltiderne i løbet af dagen. Det er dog hovedsageligt i begyndelsen af overgangsperioden at du bør tage disse hensyn. Det er jo også vigtigt at du lader hende smage det, hun virker interesseret i, så hun bibeholder sin naturlige nysgerrighed og lyst til at smage. Når hun bliver ældre og spiser mere familiemad, så er det netop meget vigtigt at tilbyde hende så meget forskelligt som muligt. Lige så snart hun er blevet et år, så vokser hun ikke så meget mere, appetitten falder og hun bliver langt mere selektiv i sit fødevalg. De gode spisevaner skal derfor skabes nu.
Generelt kan introduktion af nye fødevarer godt give lidt maveændring - nogle børn reagerer med 'løs' mave, andre med hård mave. Det er heller ikke usædvanligt at man kan observere små stykker majs komme hele ud igen og det er helt normalt. Baret børn fortsat få det tilbudt. Hvis din datter reagerer med meget løs mave, diarré og får ondt af det, så lyder det som om at I skal prøve at holde lidt pause med den ene fødevare, men forsøge igen efter nogle dage.
Banan er kendt for at kunne påvirke maven. Mange forældre oplever at børn får forstoppelse af for meget banan, andre at afføringen bliver helt grønlig. En ændring er således normal.
Håber ovenstående bringer jer videre frem:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske