Svar: Sover ikke igennem - 9 mdr.
10. marts 2005
Alder:
9 mdr.
Kære Rikke
Du skriver at din datter spiser som hun skal og du skriver også at du ammer om natten. Spørgsmålet er derfor om hun mon får så meget mælk hos dig, at hun faktisk ikke spiser mad nok og vågner fordi hun er sulten/tørstig.
Jeg synes derfor du skal prøve at skrue amningen ned, således at hun kun tilbydes bryst 2 x daglig og hvis hun er helt ulykkelig så også en enkelt gang i løbet af dagen, men umiddelbart tror jeg I skal forsøge med amning x 2.
Dette skulle så meget gerne give plads i maven til en madplan der ser således ud:
Tidlig morgen/morgen: Amning/Øllebrød/havregrød
Formiddag: ½ bolle med smør og ½banan eller anden frisk frugt
Frokost: Rugbrødshapsere med tilbehør af agurk, majs, ærter, rød pebberfrugt, advokado osv.
Eftermiddag: en lille portion yoghurt/A38 gerne med frugtmos eller bær, eller rugbrødsdrys. Evt. en ½ bolle med smør
Før aftensmad: En tallerken med lidt forskelligt grønt som tl frokost, agurkestænger, gulerod osv.
Aften: aftensmad som I spiser, evt. med en portion frugtgrød med mælk til dessert
Sen aften: ammes til natten
Du skriver at din dater er 9 mdr gammel og der er naturligvis forskel på om hun lige er blevet 9 mdr eller snarere er 10 mdr. i forhold til sovenstående plan. Ovenstående kan dog give dig et billede af hvor meget der reelt skal til i løbet af en dag, når amningen skrues ned.
Hvis du er ganske sikker på at det ikke handler om mad, så skal I naturligvis også overveje om det handler om 'vanebetinget afbrudt søvn', tryghed i forhold til hendes alder mv. Dette kan I dog finde flere spørgsmål og svar omkring ved at søge på vanebetinget i søgefeltet:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske