Svar: Mad til tvillinger
10. marts 2005
Alder:
9 mdr.
Kære Sus
Du skriver at du har forsøgt at give dine børn 6 måltider i løbet af dagen og jeg bliver i tvivl om du med måltider også tæller flaskerne med? Når jeg taler om måltider, hvis du har læst tidligere svar, så taler jeg altid om måltider skemad og flasker/amning kommer ud over dette.
Da dine børn jo er født før tid og knap er parate til f.eks. rugbrødshapsere endnu, vil jeg sige at 4 måltider skemad vil være fint.
En plan kunne se således ud:
Morgen (kl 8): Grød og/eller flaske
Formiddag (kl 10): Grød med frugtmos eller grøntsagsmos
Frokost (må du springe over, da de jo sover her)
Eftermiddag (som frokost hos jer): Øllebrød eller en portion A38 med rugbrødsdrys
Sen eftermiddag: evt. en flaske
Aften: Aftensmad, mere og mere af det I selv spiser, grøntsager, kød, fisk og måske en portion frugtgrød med mælk som dessert
Sen aften: flaske
Her lidt forklaring:
Det er mest hensigtsmæssigt for at holde deres maver igang, hvis du kun giver 2 grødmåltider i løbet af dagen og resten er grøntsagsmos. Derfor skriver jeg at du kan give grød eller grøntsagsmos kl 10. Da børnene sover under frokosten, synes jeg det vil være relevant at give øllebrød eller rugbrødsdrys, simpelthen for at vænne dem til rugbrødssmagen. Når de så begynder at kunne tygge, så kan du gå over til at give dem rugbrødhapsere i stedet. Det står dig selvfølgelig frit for at bytte rundt på måltiderne som det passer dig, du skal som sagt bare være opmærksom på at grødmåltider udgør 2 måltider af dagen og resten noget andet.
Håber dette hjælper jer lidt videre, selvom det lyder som om at I er godt på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske