Svar: Jerndråber og jernbehov
11. marts 2005
Alder:
8 mdr.
Kære Nete
Sundhedsstyrelsen anbefaler at jern-dråber gives fra barnet er 6 mdr. til 1 år. Med mindre barnet får minimum 400 ml. modermælkserstatning daglig. Jern medvirker til dannelsen af de røde blodlegemer og styrker barnets immunforsvar.
Man ved at jernmangel især opstår især i slutningen af spædbarnsalderen og i begyndelsen af 2. leveår. Sundhedsstyrelsen henviser bl.a. til en undersøgelse, hvor man har undersøgt 50 børn på 8 mdr., der var delvist ammede. Undersøgelsen viste at 16 pct af disse børn havde anæmi og 31 pct havde jernværdier, der tydede på jernmangel.
Derfor anbefales jern tilskud og kun hvis man er sikker på at barnet tilbydes min 400ml erstatning dagligt, kan jerndråber undgåes.
Jern i grød tæller ikke med og du kan heller ikke bruge det at din datter har fået erstatning hele tiden. Det er fra 6 mdr´s alderen, hvor overgangsperioden for alvor begynder at man skal sikre sig at barnet får nok jern og det er som ovenfor beskrevet, fordi man skal sikre sig at jerndepoterne er fyldt godt nok op, når barnet bliver et år.
I alderen 6-12 mdr. anbefales 8,8 mg jern dagligt. Hvis du er sikker på at din datter drikker mindst 400ml erstatning, så er hun dækket ind, men hvis hun ikke drikker mere end 250ml så bør du give jerndråber ved siden af og jeg vil her sige ½ dosis. Alt efter præparatet vil det sige 3 eller 4 dråber.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske