Svar: Problemer med at bøvse til natten
12. marts 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Kristine
Tak for dine pæne ord og dejligt at høre at jeres datter nu er begyndt at sove tidligere om aftenen og i det hele taget være mere rolig, så I forældre også har lidt tid for jer selv.
Når det er sagt, så må jeg dog også sige at du altså ikke må forlange for meget. Nu har I fået rolige aftener, så må I altså acceptere at hun vågner lidt tildligere om morgenen i en periode - man kan jo ikke få det hele:o)
Det er selvfølgelig dejligt, hvis hun kan begynde at sove lidt længere også, men samtidig synes jeg det er naturligt at hun vågner op fordi hun er tørstig eller har brug for lidt tryghed. Rigtig mange børn vil jo vågne hen på morgenstunden, også større børn som så kommer fra eget værelse ind og putter hos mor og far.
Med hensyn til mad om aftenen, så synes jeg ikke du skal kæmpe for at hun slår en bøvs. Hun er så gammel nu at godt vil kunne komme af med luften, selv om hun sover, om ikke andet vil hun give lyd fra sig og kunne blive løftet op, slå bøvsen og sove videre. At hun sover videre uden at slå en bøvs på det tidspunkt er helt i orden.
Derfor synes jeg du skal give hende mad og så putte hende og lade hende sove videre.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske