Svar: Flaske og ammestop
12. marts 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Lise
Da du giver flaske ved siden af amning, så stopper du bedst smaningen ved at øge flaskemængden og nedsætte ammemåltidet, altså stille og roligt begynde at skifte ammemåltider ud med flaskemåltider. Så går det helt af sig selv og du nedsætter automatisk din mælkemængde.
Med hensyn til flaske, så skal færdigblandet modermælkserstatning skal altid transporteres koldt. Det vil sige at du godt kan blande pulver og vand (kogt og afkølet), men det mest korrekte er at tage let afkølet vand med på termokande, og pulveret for sig.
Alternativt synes jeg du skal vælge at tage 'brik' altså drikkeklar erstatning med, når I skal på tur.
En brik er nem at transportere og der er hygiejninsk i orden. Du kan hælde den på flasken, når barnet har behov derfor og varme den (med din flaskevarmer), alternativt kan du lægge den under dynen til barnet og den vil så få en passende temperatur.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske