Svar: Start i dagpleje - 11 mdr.
21. august 2003
Alder:
11 mdr.
Kære Pia
Jeg tror din søns reaktion skyldes både træthed og reaktion på at komme i dagpleje.
Når man er omkring et år gammel kan det være meget svært at vænne sig til en ny situation. Det etårs barn er meget bundet til mennesker det kender og holder af og kan blive ganske ulykkeligt, når mor har været ude af syne kort tid.
Det betyder ikke, at man som mor har været for meget omkring sit barn, tværtimod. Mor og far er den faste trygge base og sådan skal det være. De fleste børn reagerer på at forældrene går eller er væk fra barnet, også selv om de har været vant til institution/dagpleje siden 6 mdr´s alderen.
Det at starte et nyt sted med nye børn, nye lyde, nye regler, er en udfordring for ethvert barn. Og de mange nye stimuli og indtryk vil gøre din søn meget træt og det vil tage lidt tid for ham at vænne sig til det. Det er almindelige begyndervanskeligheder og når først I er kommet ind i en god gænge vil din søn nyde en spændende hverdag med nye udfordringer. Det er fint at I har kunne køre ham ind på en god måde. Nu er det hverdag, hvilket I alle lige skal vænne jer til og det tager lidt tid.
Du skriver at han hos dagplejemoderen kun sover ½ time om formiddagen, hvor han hjemme sov noget længere. Jeg synes du skal snakke med hende om, om det ikke var muligt at han fik lov til at sove lidt længere. Jeg ved godt, at det er praktisk at alle børn sover samtidig og dagplejemødre ofte har ting de gerne vil med børnene om formiddagen (ture, legestue osv.), men I kunne måske snakke med hende om, at hun i en periode var lidt mere hjemme, så han kunne få en roligere start og ikke skulle forholde sig til helt så meget.
Det er normalt at børn der begynder pasning ude sover mere i begyndelsen, men efterhånden vender de sig til den nye rytme og nyder de daglige gåture med dagplejen. Det ved jeres dagplejemor sikkert også. Fortæl hende hvordan han reagerer derhjemme og se om I ikke kan finde en fælles løsning.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske