Svar: Stop med natflaske - 16 mdr.
22. november 2016
Alder:
16 mdr.
Kære Kathrina
Tak for dit brev og velkommen til :) Og hvor er det dejligt at høre, at din datter udvikler sig så fint og lyder til at stortrives på alle måder!
Jeg vil anbefale, at du starter med at indføre en godnatgrød, som en fast del af din datters putteritual. Det vil være rigtig godt, hvis hun i en periode kan tilbydes et bad om aftenen og grøden kan så ligge efter badet. Det vil sige, at I kan have en aftenrytme, der ser således ud:
Aften 17.30: Aftensmad som nu, spiser det samme som dig og tilbydes vand eller lidt letmælk af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød ca 18.30-19.00. Det kan være en grovere grød som havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød. Vand eller letmælk af kop. Får børstet tænder.
Og puttes til natten som nu ca kl 19-19.30...
Sen aften 23: Evt. flaske... og sover uden yderligere til næste morgen tidlig.
Det er super godt, at din datter ikke falder i søvn med flaske og er i stand til at putte sig uden. Det skal du naturligvis bibeholde.
Min tanke er, at godnatgrøden stille og roligt skal give jeres datter så meget mæthed, at hun begynder at kunne nøjes med mindre mælk sen aften. I takt med, at hun spiser grød, kan du således skære ned i mængden af mælk sen aften. Så i stedet for, at hun drikker 200 ml, så får hun 180, 160, 140, 120 osv. Så du vænner hende gradvist til, at hun ikke behøver så meget. Du skal naturligvis stadig sikre hende vand nok hele dagen igennem, så du sikrer, at hun ikke behøver søge ekstra væske om natten :)
Tidlig morgen kan du faktisk godt begynde at undvære flasken med det samme. Prøv om du kan få hende til at sove lidt videre uden, og hvis det er helt umuligt, så stå op med hende og start så dagen med grød - ikke kl 05.30, men måske omkring kl 06.30, når I er hjemme, og så får hun morgengrød kl 07, når hun er i dagpleje...
Hvis hun slet ikke kan undvære flaske tidlig morgen, så må du gøre det samme her - trappe ud i mængden gradvist, så hun får mindre og mindre og til sidst helt lærer at undvære mælken - eller måske blot kan få lidt vand af en kop og derefter sove videre.
Hun bør trappes ud af sine flasker nu. Det er en god alder at gøre det i - også i forhold til hende korrigerede alder :)
Du bør ikke komme letmælk eller vand i flasken - det er ikke meningen at modermælkserstatningen skal erstattes, det er meningen at hun ikke længere skal have flaske, men skal drikke sit behov af en kop.
Hun skal have letmælk af kop og ikke minimælk - og derudover bør hun drikke vand :)
Det kan sagtens være, at hendes mave bedres i takt med at hun slipper erstatningen. Derudover kan du også hjælpe hendes mave i gang med lidt frugtmos, frugtgrød, let krydret mad og lignende, som ofte naturligt vil sætte lidt gang i tarmbevægelserne. Så jo mere familiemad I spiser, jo bedre vil det ofte også være på hendes mave :) Medtænk også brug af sovs - det er både med til at give smag, kan "smøre lidt i tarmene" og sikrer også lidt kalk :)
Hun må også gerne få lidt tykmælk eller lignende. Hvis hun får 350 ml mælk (letmælk eller surmælksprodukter med 3.5% fedtindhold) dagligt, så er hendes behov for mælk, kalk osv. dækket rigtig fint ind. Derudover kan hun få ost osv. Minimælk skummetmælk osv. gives først fra 2 års alderen.
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående videre, rigtig meget held og lykke med hende fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske