Svar: Mad fra 6 mdr til 7 mdr
23. november 2016
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for alle dine spørgsmål, jeg vil forsøge at besvare den i den rækkefølge de stilles, men det kan dog godt være, at jeg springer lidt i det :)
Din dreng må få alt det, som du indtil videre har givet ham, men nu hvor han bliver 7 måneder, vil det være rigtig godt, at han begynder at få mad med klumper og mad med mere bid. En vigtig del af hans udvikling starter nu - han begynder at bruge sin mund, sin tunge og sine læber mer bevidst og derfor begynder han nu også at kunne spise mad, der kræver lidt mere tyggemodstand.
Det vil være rigtig godt at fortsætte med havregrød og øllebrød, men nu kan du f.eks. også begynde at introducere flerkornsgrød, som er en lidt grovere grød, der netop giver lidt mere bid.
Variationen af grøntsager øges - udnyt lige nu vinterens grøntsager og give ham gerne bønner, linser, kål af forskellige slags, rodfrugter af forskellige slags. Jo mere jo bedre. Prøv også at mose grøntsager med gaffel i stedet for at blende det helt cremet - prøv dig frem med konsistensen og hvad han kan klare.
Ris kan også være godt nu - det er også med til at give mosen mere bid. Han må ikke få ris hver dag på grund af arsenindholdet, men en gang imellem som del af en varieret kost, vil det være rigtig fint. En "boller i karry-ret" kan f.eks. være et hit.
Og ja - når du så laver kødboller til ham, så skal de koges og derefter kommes i grøntsagsmosen.
Det anbefales, at du optør kød og fisk i en skål i køleskabet. Optøning i en plastpose i koldt vand kan bruges, hvis det skal gå hurtigt. Optøning i varmt vand frarådes på grund
af stor bakterievækst.
Frugt og grønt optøs derimod direkte i gryden fra fryser. Herved bevares smag, vitaminer og mineraler bedst. Det vil sige, at du skal opvarme mosen direkte i gryden og så tilsætte de optøede kødboller, så de bliver varmet med. Eller du kan lave frisk mos af de grøntsager, som I andre også spiser til aften - og så tilsætte de optøede kødboller og varme dem med :) Og du kan blende eller mose med gaffel alt efter, hvad din dreng mundmotorisk virker parat til.
De fleste børn vil være parate til små rugbrødshapsere og små bidder af en bolle omkring 8 måneders alderen - nogle lidt før, og andre lidt senere. Du skal derfor starte op med brødhapsere omkring 8 måneder, men igen naturligt tilpasse det efter din drengs mundmotorik og evne til at tygge :)
Brød skal være blødt og uden kerner. Det kan være boller eller det kan være rugbrød, bondebrød eller lignende. Vælg brød som indeholder mange fibre, og som "ligger tungt i hånden", altså brød som vejer noget, når du holder det, men som ikke indeholder synlige hele kerner. Gå gerne efter fuldkornsmærket. Du kan se efter Pågen, Levebrød eller lignende mærker i supermarkedet...
Du kan også vælge at bage selv. Du kan f.eks. bage havregrynsboller, som hele familien kan spise... Når du bager selv, så har du mulighed for at styre f.eks. saltindholdet :)
Mælkemængden trappes ned i 7 måneders alderen, så hvor din dreng ofte får 5-6 flasker modermælkserstatning nu, så vil det være passende med 4 flasker modermælkserstatning i 7 måneders alderen. De kan med fordel ligge tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. På den måde sikrer de en stor del af hans mælke- og væskebehov, men giver samtidig plads til mere mad i maven :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske