Svar: Vil bare ikke åbne munden
1. december 2016
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt, at din dreng viser interesse for at putte i munden og også viser interesse for jeres mad. Det skal du udnytte :)
Det vil derfor være rigtig godt, hvis du kan starte hvert måltid med at give ham lidt mad i hånden. Det kan være ristede rugbrødsbjælker, en agurkering - du kan skære en skive på 1.5 cm tykkelse og fjerne kernerne i midten, så det bliver til en ring. Og så sætte ringen på hans tommelfinger. Det gør det lettere for ham at holde på den :) Han må også gerne få bløde frugtbåde, det kan være en appelsinbåd eller et stykke melon, som du f.eks. hjælper ham med at holde. Om aftenen kan det være et stykke godt kogt blomkål eller broccoli, eller det kan være en kartoffelbåd fra ovnen - udgangspunkt i den mad, som I spiser :)
Når han sidder med mad i hånden og få lov til at gumle, smage, slikke, tykke og fornemme maden og konsistensen, så styrkes han for det første mundmotorisk. Men han danner også ekstra spyt og hans spisefornemmelse øges - han får altså en naturlig fornemmelse af, at det nu er spisetid og ved, hvad der skal ske. Og så følger du efter med lidt skemad. Det kan være lidt grød eller lidt grøntsagsmos eller lidt frugtmos :)
Planen for dagen du sender er rigtig fin og den skal du fortsætte med at følge, men som sagt starte hvert måltid med lidt mad i hånden og så følge efter med lidt skemad. Det er ikke store mængder skemad, han skal spise. Det vil være rigtig fint, hvis han bare spiser ½-¾ dl nogle gange. Så prøv ikke at fokusere for meget på mængden, men hold fast i at lidt også har ret og at det lige nu er det vigtigste, at I får skabt nogle gode rutiner omkring måltiderne, så det bliver genkendeligt og trygt for ham. Og i takt med at han så spiser et par skefulde til måske 5-6 skefulde og så når op på ½ dl. så begynder hans indre ur også at indstille sig på at det er spisetid og han vil gradvist begynde at spise mere og mere :)
Han skal naturligvis være under opsyn, når du giver ham mad. Han bør ikke sidde alene med mad i hånden og du skal være klar til at fjerne det og erstatte med noget nyt, når han har fået det opblødt for meget og gnasket for meget i stykker :) Hvis han har tænder, skal du være ekstra opmærksom. Nogle gange kan det være en idé at bruge et frugtnet / frugtfeeder, som sikkerhed...
Hvis han er glad for grød på tube og kan lide smagen af dette, så er han jo egentlig glad for grød og glad for at spise. Derfor tænker jeg, at du kan tage udgangspunkt i denne grød og give ham det i en skål og med en ske.. så han kender smagen og får noget, som du ved, at han er glad for. Stille og roligt kan du så blande med din hjemmelavede grød og gradvist vænne ham til at spise mere og mere af din mad :) Der sker dog ikke noget ved at han får en variation mellem hjemmelavet og færdiglavet mad. Det er rigtig fint. Det vigtigste lige nu er, at han spiser :)
Med hensyn til BLW så anbefaler sundhedsstyrelsen ikke dette fordi det kan være svært at sikre barnet til strækkeligt mad. Det kan være svært at sikre barnet de næringstoffer, som barnet har behov for og samtidig er der, som du selv skriver, riskoen for at barnet fejlsynker.
MEN - det kan være en overvejelse værd at lave en kombination som jeg netop har forslået dig - at du giver din dreng mad i hånden, at du udnytter hans nysgerrighed og giver ham mulighed for at smage forskellige fødevarer, fornemme forskellige konsistenser osv. og lader ham selv styre dette... og så supplerer med lidt på en ske, så du samtidig sikrer ham de ekstra næringsstoffer (og mæthed) i maven :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke - og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske