Brev:
Ingen madinteresse hos 3 årig
2. december 2016
Alder:
3 år
Ingen madinteresse hos 3 årig
Kære Helen.
Tak for dit seneste svar ang. min yngste mus.
Nu har jeg et spørgsmål ang. min store dreng. Han er 3 år og er generelt meget ofte syg. Astma, fordøjelsesproblemer, ørebarn med dræn og 6-7 lungebetændelser allerede. Og ingen interesse for mad og har aldrig haft det. Vi har enormt svært ved at få noget i ham. Lægen siger vi ikke skal bekymre os, men han er meget tynd synes vi, og hver gang han er syg så taber han sig.
Jeg ved ikke om det er derfor han bliver syg hele tiden eller om det netop er fordi han er meget ofte syg, at han ikke rigtig synes mad er så spændende.
Vi prøver at være afslappet omkring det, men det stresser både min mand og mig. Det ødelægger hyggen ved bordet, hvis vi da overhovedet kan få ham med til bords.
De siger han spiser fint i børnehaven og der kommer da også noget ud den anden vej. Men i weekenden spiser han næsten intet.
Vi ender tit med at sige "spis nu", "hvis du spiser 3 skeer mere så..", "spis lidt mere" osv. Andre dage prøver vi bare at sætte os og når han så siger han ikke vil have noget mad, så siger vi det er ok og han bare kan komme og sætte sig hvis han vil (og det gør han så ikke rigtig). Det er jo lidt forvirrende for ham. VI prøver også med ipad ved bordet, men han glemmer alligevel at spise og så ender vi med "husk at spise", "spis nu". Det er bare ikke godt og tror vi har skabt et problem ved at presse ham som vi ikke kan komme ud af.
Han vil helst kun spise havregryn. Så det får han tit til aftensmad. Og hvis han siger han er sulten når han kommer hjem fra børnehave får han havregryn eller avokado. For hvis han endelig er sulten så skynder jeg mig at give ham noget, selvom det er tæt på spisetid.
Han er meget glad for forudsigelighed og rytmer, og kan ikke lide ændringer eller ny mad.
Har du nogle ideer til hvad vi skal gøre? Vi har brug for en strategi, og noget vi kan tro på og gøre ens hver dag tror jeg.
Håber du kan hjælpe os.
Venligst,
Anne