Svar: Vil ikke spise - 5 mdr.
12. marts 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Gitte
Jeg har et par forskellige ting du kan overveje:
Kunne det tænkes at det er tænder, der er på vej, så han simpelthen har ømme gummer i øjeblikket og derfor ikke bryder sig om at få maden ind i munden. Flasken og den varme mælk er rarere for ham.
Hvis han har ømme gummer kan det hjælpe at give ham et stykke agurk i hånden. Du kan skære en skive på 1½ cm, lave et lille hul i midten og sætte den på hans tommelfinger, så kan han gnave lidt på den. Husk altid under opsyn.
Kunne det være muligt at han gerne vil til at deltage mere i det at få mad, således at du skal forsøge at sætte ham kortvarrigt i den høje stol, når han skal spise. Han bør ikke sidde i mere end 10 minutter, da han ikke er ældre end han er, men det kan hjælpe.
Det kan også være en god idé at give ham en ske i hånden, eller en brødskorpe, så han også her har mulighed for at få en følelse af at deltage.
Ellers tror jeg det er vigtigt at du ikke presser ham for meget, så det stadig er en fornøjelse at spise sammen, og netop det at I spiser sammen er vigtigt for hans alder. Prøv derfor at lade ham sidde kortvarrigt med ved bordet, når I andre spiser.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske