Brev:
Dreng på 20 måneder slår - men kun mor
15. marts 2005
Alder:
20 mdr.
Dreng på 20 måneder slår - men kun mor
Kære Helen
Jeg skrev til dig for nogle måneder siden, hvor vi kom hjem med vores søn, som vi har adopteret fra Etiopien. Alt går rigtig godt med ham nu, jeg er startet på arbejde for kort tid siden og han er startet i vuggestue og trives rigtig godt. Han er nu 20½ måned.
Gennem den sidste måneds tid er der kommet et problem som går mig ret meget på. Han slår og det er kun mig det går ud over! Hvis jeg siger et eller andet, som han ikke må reagerer han prompte med at "daske" ud efter mig - gerne i ansigtet hvis han kan ramme. Og han slår altså ikke blidt! Hvis det samme sker ved hans far accepterer han det, bliver da godt nok sur og slår måske hånden ned i bordet eller noget, men han har slår ikke sin far, farmor eller dem i vuggestuen. Kun mor :o(
Jeg bliver faktisk utroligt ked af det, når det sker (hvilket jo er en del gange om dagen) og har indtil videre prøvet at gribe det an på følgende måde: Når han slår siger jeg meget bestemt "nej". Holder evt. fast i hans hånd og siger at jeg ikke vil have han slår. Nogle gange ser han ud til at forstå og aer mig i stedet. Andre gange når han at slå og så siger jeg igen bestemt nej det må du ikke... så slår han nogle gange igen og siger jeg at så må han gå væk, for jeg vil ikke have ham op til mig, når han slår så slår han måske igen, løber hen og kaster med legetøj eller noget andet.
Vi er meget enige herhjemme og konsekvente begge to og jeg synes vi handler på samme måde i vores "nej-er". Men det er altså kun mig han (tør?) slå. I vuggestuen siger de at det er fordi han føler sig så tryg ved mig, at han tør vise hele følelsesregistret, men kan det nu passe? Det føles på ingen måde som noget positivt og jeg bliver så ked af det når det sker.
Det jeg efterlyser er en måde at tackle det på. Hvordan skal jeg reagere? Gør jeg det rigtige nu og hvordan undgår vi at det accelererer? Håber at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Hanne - mor til David fra Etiopien