Svar: Sover kun ½ time ad gangen
22. august 2003
Alder:
5 mdr.
Kære Niels
Når børn vågner hyppigt og græder skal man altid være ekstra opmærksom på om de kan have en infektion og ofte vil børn der sover kortvarigt og vågner med skrig og gråd have problemer med ørerne. Men dette burde i så fald også gøre sig gældende om natten og her skriver du at han sover godt?!
Et fast ritual er alfa omega, når børn skal sove. Børn elsker gentagelser, jo mere jo bedre, og ved at indføre et bestemt ritual vil han bedre kunne sove. Gør I noget anderledes, når han sover om natten end når han sover om dagen? Prøv at indføre det samme ritual, se om I kan putte ham på samme måde.
Hvor står han placeret udenfor? Er det muligt at han bliver forstyrret af støj. Der kan være mange lyde, som er forstærket, når man er ude (biler, fly, hunde mv.) som evt forskrækker ham.
Hvordan er det hvis I går med ham i vognen. Mange børn sover bedst i barnevognen hvis de bliver trillet lidt. Det kan I evt. forsøge uden dog at gøre det så meget at det bliver en vane for ham og han ikke kan sove uden.
Sørg for at han kender sin barnevogn godt. Lad ham være i den også når han er vågen og lad ham føle det som et kendt og dermed trygt sted. Måske har han nogle genkendelige ting fra sin faste seng, som kan flyttes med over i barnevognen, når han sover.
Det var lidt overvejelser, som jeg håber I kan bruge. Hvis det fortsætter bør du få hans ører tjekket for en sikkerheds skyld.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske