Svar: Trille rundt - 5 mdr.
15. marts 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Lise
Det er fra maveliggende stilling at børn lærer at trille, så hvornår hun reelt begynder afhænger af, hvorlænge I har været opmærksomme på at hun skal lægges på maven dagligt, når hun er vågen.
Hvis du gør det til en vane at du altid lægger hende på maven, når hun er vågen og du lægger hende fra dig, så er det en god begyndelse. Derudover kan det være en god idé at udnytte puslebordet, da puslemadrassen ofte har lidt skrå kanter, vhorfor hun kan hjælpes lidt af underlaget. Du kan også prøve at lægge en lille pude ind under hendes brystkasse, for at se om det at hun kommer lidt højere op kan hjælpe.
Derudover er det en rigtig god idé at benytte sig af spændende legetøj som hun skal bevæge sig efter. Når hun ligger på maven vil det være en god idé at du fanger hendes opmærksomhed med et stykke legetøj og fører dette ud til siden, så hun følger det med øjenen og hovedet. Da hovedet vejer forholdsvis meget, vil hun automatisk blive nødt til at dreje på siden for at følge legetøjet og det er første del i at trille.
I rygliggende stillling vil det være en god idé at købe et par ranglesokker, som hun kan have på fødderne. Når hun begynder at kunne få fat i sine fødder vil hun automatisk få overbalance og dermed trille til siden.
Til sidst vil jeg også lige sige at det kan være en god idé at gynge hende. Hvis far er til de lidt mere voldsomme lege, så lad ham give lillepigen luftture:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske