Svar: Ammestop, hvornår?
14. marts 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Pernille
Din søns mælkebehov er endnu forholdsvis stort, du skal regne med at han har brug for ca 1 liter mælk dagligt og først når han er 9 mdr. kan mælkemængden nedsættes og her behøver erstatning eller ammemælk ikke længere at udgøre størstedelen af hans mælkebehov, som det gør nu.
I beregningen af mælkeindtag hører også en portion yoghurt, den mælk han får på grøden osv. I alderen 9-12 mdr. nedsættes mælkeindtaget fra 750 ml til 500ml, som vil være den mængde han vil trives med, når han er fyldt et år.
Da din søn står for at skulle starte med pasning ude og da amningen jo tilsyneladende virker godt for jer begge, så synes jeg du skal bibeholde amningen indtil videre. Det vil være en rar måde for jer at sige god morgen på og en rar måde at slutte dagen på, når du begynder at arbejde igen og han skal vænne sig til at blive passet ude, med alle de nye indtryk det giver. Amningen er det mest trygge han kender.
Rigtig mange børn siger selv fra i 9-10 mdr´s alderen. Det viser de ved at slippe brystet hyppigt under amning, bide i vorten og i det hele taget gøre amningen mere til leg og underholdning, end til det at spise.
Jeg synes derfor du skal vente og se hvad der sker de næste par måneder og så tage det derfra. Det er muligt at han selv begynder at vælge brystet fra i takt med at han bliver bedre til at drikke af kop og også samtidig finder trøst på anden måde i takt med at han bliver passet og der derfor skal noget nyt til.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske