Svar: Det fungerer ikke med maden og flaskerne
21. december 2016
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er super godt, at din datter nu er begyndt at tage mad op til munden og fint, at du har forsøgt med en pizzaskorpe - det er rigtig godt netop at udnytte lidt af den mad, som I andre spiser og anerkende hendes interesse :)
Det vil være rigtig godt, hvis du kan give hende mad i hånden, hver gang hun skal spise, og du må gerne forsøge at give hende lidt skemad samtidig med. Nogle børn protesterer over skeen, og her kan det nogle gange hjælpe at lave en "agurke-ske" og bruge den i stedet for en ske i stål eller plastik.. At dyppe en agurk, en brødskorpe eller lignende i grøden eller mosen og lade hende sutte på det, kan derfor nogle gange gøre, at hun så vil spise lidt mere og også stille og roligt vænner sig til smagen af grøntsagsmos:)
Da hun er glad for grød, så kan du bruge grød som basis og så tilsætte grøntsagsmos som topping. Stille og roligt kan du så lade grøntsagsmosen udgøre en større del og trappe grøden ud og på den måde gradvist vænne hende til at spise flere grøntsager.
Grød er ofte også sødere end grøntsagsmos, og hvis hun er glad for den søde smag, så kan du også forsøge at lave mos af de lidt sødere grøntsager. Det kan f.eks. være sweet potatoes eller gulerødder og ærter. Jordskokker, hokkaido græskar, pastinak, persillerod og knoldselleri er også en mulighed. Rodfrugter bliver ofte mere søde i smagen, hvis du bager dem i ovnen før du moser dem, så det kan være et forsøg værd.
Bruger du kartofler i hendes grøntsagsmos? Nogle børn bryder sig ikke særlig meget om kartoffelmos, det kan næsten virke kvalmende på dem.. så hvis du indtil nu har givet hende kartoffel hver gang, så prøv at lave mos uden kartofler i en periode og giv så evt. en ovnbagt kartoffelbåd i hånden, som hun kan gnave i....
Det vil være rigtig godt, at hun tilbydes skemad og mad i hånden, samt vand af kop først, og så tilbydes flaske, før hun skal sove. Hvis det er svært lige nu at få plads til både skemad og mellemmåltider, så kan du prøve at slå måltiderne lidt sammen. En plan for dagen kan så se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen/formiddag 8-9: Havregrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos lavet af søde grøntsager eller brug grød som basis og tilsæt grøntsager som topping. Suppler med ristede rugbrødsbjælker, andre brødskorper, agurk eller lignende i hånden. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Evt. lidt frugtmos og frisk frugt i hånden og tilbydes også stadig en lille flaske om eftermiddagen
Powernapper eller måske springes den over
Aften 18: Gerne lidt i hånden, som hun kan gumle på. Igen må du gerne forsøge med ldit rodfrugtsmos eller sødere grøntsagsmos eller du kan bruge lidt grød som basis og tilsætte lidt grøntsagspure eller mos som topping i en periode... Suppleres også her med brødskorper agurk, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende, som hun kan gumle på. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske
Hvis du følger denne plan, så er der plads til både skemad og flasker med mælk, så hendes behov bliver dækket. Og lige nu skal du ikke fokusere så meget på mængden, men mere på, at hun stille og roligt skal vænnes til at blive glad for mad. Små positive skefulde er godt, det giver hende naturligt lyst til at smage og spise mere fremover.
Jeg håber, at ovenstående giver lidt idé til, hvordan I kan komme videre :)
Rigtig glædelig jul til jer alle fire :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske