Svar: En småtspisende 2-årig
21. december 2016
Alder:
2 år
Kære H
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at din dreng altid har haft problemer med at spise og også haft problemer med at holde sin vægt... Hvad siger jeres læge?
Har jeres dreng været til 2års undersøgelse hos lægen? Hvis ikke, vil det være rigtig godt, at han kommer det, og at du her taler med lægen om dine bekymringer. Lægen kan også henvise dig/jer til diætist med forstand på børns kost eller henvise jer til børneafdelingen, hvis det skønnes nødvendigt.
Jeg tænker, at det vil være rigtig godt, at I får jeres dreng tjekket igennem - det kan være en vurdering af, hvorvidt han f.eks. er alderssvarende i forhold til mad, tygge mad, bearbejde det osv. Nogle børn har svært ved at tygge maden og svært ved at placere den rigtigt i munden - og så spiser de naturligt ikke så meget. Andre børn har en aktiv brækrefleks og kaster let op, hvis maden kommer for langt over i svælget. Der er også børns, som har svært ved at synke og børn som spiser "efter farver", ligesom der er børn som har det svært med madens forskellige temperaturer - kold, lunken eller varm mad... Det kan være en rigtig god idé at tale med lægen omkring dette og hvem der vil kunne hjælpe jer.
Der findes også privatpraktiserende ergoterapeuter, der har specialiseret sig i børns spiseproblemer. De kan lave mundmotoriske undersøgelser og kan også finde ud af, om jeres dreng f.eks. har sansemotoriske problemer. Når vi spiser, bruger vi alle vores sanser - vi smager, dufter, føler, ser, lytter til maden og nogle børn har et overreagerende sansesystem. Det betyder, at de har svært ved at håndtere forskellige madvarer. Nogle har svært ved at røre ved mad, andre har svært ved at smage det, føle det i munden - de føler direkte ubehag ved bestemte fødevaretyper. Derfor spiser disse børn ofte meget lidt og meget ensidigt og de er bestemt ikke glade for at blive tilbudt nye fødevarer, mad som de ikke har smagt eller set før.
Der findes en bog, som hedder Spisning og sensitivitet. Bagerst i denne bog er et selvstændigt afsnit skrevet af ergoterapeut Ulla Lebahn, der netop handler om børn med sansemotoriske spiseproblemer. Måske kan du have glæde af at læse dette afsnit. Du kan låne bogen på biblioteket.
Det er rigtig godt, at du er opmærksom og det er også godt, at du forsøge med ekstra fedt, for på den måde at give ham lidt sul på kroppen :) Men en diætist med speciale i børns ernæring vil kunne sammensætte en dagsplan til jer, som sikrer jeres dreng alle de vitaminer, mineraler, næringstoffer osv. som han har behov for - og hvor I netop kan tage udgangspunkt i nogle af de fødevarer, som han faktisk godt kan lide. I takt med at han bliver tryg ved at spise, fordi han netop tilbydes noget han gerne vil have, kan I så udvide hans mad-repertoire lidt mere :)
Det er rigtig godt, at I ikke presser ham. Men jeg tænker også, at det vil være godt, at I ikke er helt laissez faire når det kommer til spisning. Jeg tænker, at det er rigtig godt, hvis I kan have lidt faste rutiner omkring middagsbordet og at han f.eks. skal kravle op på sin stol og sidde ved bordet, når han tilbydes mad - og ikke løbe rundt med mad i hånden... Det at skabe faste rutiner omkring måltiderne er med til at give genkendelighed og genkendelighed er tryghed - og netop tryghed er vigtigt i forhold til at skulle spise :)
Det vil også være rigtig godt, hvis I kan begynde at inddrage ham lidt i madlavningen og forberedelserne til at skulle spise. Han kan f.eks. sagtens være med til at dække bord, ligesom han kan være med til at komme udskåret frugt og grønt i små skåle osv. Jo mere han er med i alt det som leder op til spisning, jo mere vil han naturligt synes det er interessant at spise... og er han med undervejs, vil han måske begynde at smage lidt undervejs og det vil være super godt :)
Jeg har lavet to børnebøger, billedbøger, som jeg vil anbefale dig - "Inger og Carlo hjælper med at lave mad" og "Inger og Carlo hjælper med at købe ind". Det er dialogbøger, hvor du læser op og I samtidig kan snakke om forskellige fødevarer og andre ting - og ved at læse disse bøger højt for din dreng, kan I naturligt tale om mad, det at spise, købe mad, lave mad osv. Måske en sidste øjebliks julegave.. :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og hold også fast i, at han ellers trives. Han har masser af energi, og han sover fint både til middagsluren og om natten :)
Rigtig glædelig jul til jer alle fire og knus fra mig til dig :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske