Svar: Svært ved at overgive sig til søvnen II
25. december 2016
Alder:
3 mdr.
Kære du, tak for dit brev :)
Det er rigtig godt du skriver, og lad mit starte med at sige, at det bestemt ikke er min mening at gøre dig ked af det, så det beklager jeg meget. Jeg vil naturligvis meget gerne uddybe og svare mere ind til dine spørgsmål i dag :)
I nævner, at jeres datter "gylper helt ekstremt". Det er derfor en overvejelse værd, om nogle af de søvnproblemer I oplever, kan skyldes refluks...
Det er naturligt at små børn kan have mælk og mavesyre, der glider tilbage fra mavesækken og op gennem spiserøret.. Det er normalt og det er naturligt, at små børn gylper. Men hvis jeres datter fortsætter med at gylpe eller kaste mad op, når hun begynder med fastere føde eller hvis hun har forskellige ledsagesymptomer forbundet med gylpen, så bør hun udredes. Et ledsage symptom kan f.eks. være at hun taber sig eller ikke tager nok på. Det kan også være smerter - at hun græder og I kan se på hende, at hun tydeligt har ondt. Eller det kan være at hun får afbrudt sin søvn og måske konstant vågner efter 30 minutter og græder - fordi mavesyre og mælk står og kører i spiserøret og generer....
Det kaldes Gastroesophageal refluks (GER), når der kommer mad fra maven op i spiserøret, og når det er betegnet som en sygdom, så kalder man det GERD Gastroesophageal refluks disease. Det kan skyldes forskellige ting, og man kan også behandle forskelligt - det afhænger helt af årsagen og problemets omfang.
Det svier og det gør ondt, når der løber mavesyre fra maven og op igennem spiserøret. Og selvom jeres datter måske tager rigtig fint på, så kan I godt tale med jeres læge om, hvorvidt hun kan have glæde af medicin. Man behandler ofte med Losec eller Nexium. Lægen kan vejlede jer og udskrive recept, hvis det skønnes nødvendigt.
Det kan også være en god idé at give hende mælk i en oprejststilling. Det hjælper hende til bedre at holde mælken i maven, så der ikke er så meget tilbageløb. Nogen vælger at malke ud og tilsætte fortykkelsesmiddel til mælken (aprestagum), der købes på apoteket... Det kan også tilsættes modermælkserstatning:)
Det kan også være en god idé, hvis I kan sidde med jeres datter i favnen i ca. 20-30 minutter efter hun har spist - før I lægger hende fra jer. Et alternativ kan være en skråstol en gang imellem, det kan give jer lidt aflastning, men hun bør ikke sidde der for meget ... Hvis hun sidder op efter at have spist, så har mælken bedre mulighed for at komme videre igennem tarmsystemet og tilbageløbet bliver mindre.
På samme måde kan det være en god idé, at I eleverer hendes hovedgærde, så hun ikke ligger fladt og sover. Igen fordi det er lettere for hende at holde mælken i sig, når hun skal sove og ikke har mælk og mælkesyre til at stå og genere hendes spiserør...
Og så til dine spørgsmål :
Ad 1) Det lyder rigtig fint og som om, at du fint kan vurdere, hvornår du skal lulle hende videre i søvnen og sikre hende ekstra søvn - og hvornår det er mere passende, at du tager hende op :)
Ad 2) En lang lur på 5 timer - det er meget. Hun må gerne sove 5 timer, men jeg tænker, at det vil være rigtig dejligt for jer alle tre, hvis de 5 timer ligger mellem kl 23 og 04 og ikke mellem kl 12-17... Det er generelt en god idé at hjælpe hende til ikke at bytte rundt på nat og dag, så hun lærer at hun skal være mere aktiv om dagen og sove mere om natten. MEN fungerer det rigtig godt for jer, at hun sover mellem 12-17, så skal du naturligvis ikke ændre på noget - generelt skal man ikke ændre på noget, som fungerer.
Det er dog også sådan, at de fleste børn i 3 måneders alderen vil trives rigtig godt med ca. 15 timers søvn i døgnet. Ofte fordelt sådan, at de sover 5 timer i løbet af dagen og 10 timer i løbet natten. De fleste børn trives rigtig godt med 3 lure i denne alder og sover således de ca. 5 timer fordelt på en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen og så sover de måske 10 timer fra kl 22-08... Mange børn går sent i seng i denne alder...
MEN, nogle børn trives rigtig godt med to længere lure, og hvis jeres datter f.eks. sover 1.5 time om formiddagen og 5 timer mellem 12-17, så vil hun samlet sove 6.5 time i løbet af dagen og vil så skulle sove ca. 8.5 times nattesøvn. Det betyder, at hun så naturligt vil gå sent i seng og også stå tidligere op og måske har hun endda behov for en ekstra lur om aftenen, fordi det naturligt er begrænset, hvor lang tid hun kan holde sig vågen, når hun vågner kl 17... Så måske vil hun sove sin 3 lur mellem kl 20-21 og vil så sove en endnu kortere nattesøvn f.eks 23-06.30... eller lignende, alt efter hvor meget hun samlet set får sovet i løbet af dagen. Igen kan man sige, at hvis hun og I trives på denne måde, så kan det være helt okay og du behøver ikke ændre på noget - men fremadrettet tænker jeg, at det for de fleste vil være rigtig godt, hvis nattesøvnen er betydeligt længere end dagssøvnen og hvis man arbejder på en rytme, som hænger lidt bedre sammen med den hverdag de fleste af os har...
Jeg er helt enig i at børn som udgangspunkt ikke skal vækkes. Små børn falder naturligt i søvn, når de er trætte og har brug for at sove - og de vågner som udgangspunkt udhvilede og af sig selv, når de ikke har brug for mere søvn.. MEN, når det er sagt, så er der dog ikke regler uden undtagelser og det er efter min mening fornuftigt at hjælpe børn med at få den søvn, som de har behov for - uden at de får byttet rundt på nat og dag, ligesom det er begrænset, hvor lang tid af gangen spædbørn bør sove, fordi deres behov for mælk skal dækkes over døgnets 24 timer og de ikke bør sove så længe af gangen, at de misser et måltid og måske begynder at tabe sig i vægt eller kommer til at mangle væske...
Så skal du vække jeres datter - det ville jeg gøre, hvis det var min datter. Jeg synes som udgangspunkt, at hun bør spise hver 3-4 time, når hun ikke er ældre, og hvis hun kan sove et længere søvnstræk, så ville jeg forsøge at skabe en rytme, hvor hun tog det lange søvnstræk om natten og ikke om dagen. Men børn er forskellige og forældre er forskellige og derfor skal du gøre det, som du fornemmer vil fungere bedst for både din datter og dig :)
Ad 3) Det er meget forskelligt, hvor længe børn har brug for hjælp til at komme fra et søvnstadie til et andet. Og det afhænger meget af, hvad årsagen er til, at barnet har svært ved det skift.. Hvis årsagen skyldes refluks, så kan det nogle gange hjælpe at behandle med medicin og man kan være heldig at opleve en forbedring inden for dage til få uger. Hvis årsagen er at hun spiser, når hun vågner og ikke før hun puttes, så hjælper det ofte inden for få dage at ændre rytmen og laden mælken indgå som en fast del af putteritualet. Hvis årsagen er, at hun forventes at sove for mange timer i døgnet eller hun sover for meget om dagen og derfor for kort og afbrudt en nattesøvn, så hjælper det ofte at hjælpe hende til en bedre rytme.. Hvis forklaringen skal findes i alder og udviklingsspring, så vil tiden ofte arbejde for jer, og søvnen og rytmen vil naturligt ændre sig i løbet af de næste måneder. I takt med at hun bliver ældre, så vil hun begynde at være vågen i længere tid, hun vil begynde at bruge sig selv mere og mere både motorisk og mentalt når hun er vågen og hendes søvn vil derfor også ændre sig... Mange børn sover ofte bedre i 5-6-7 måneders alderen, før der så kommer en urolig periode igen, når de i 8-10 måneders alderen kommer i separationsfasen....
Der er altså rigtig mange faktorer som spiller ind, og selvom jeg gerne ville, så er det derfor desværre ikke muligt for mig at sige, hvornår det lykkes præcis for jeres datter, at kunne sove videre efter 30-45 minutter... :)
Ad 4) Det er rigtig dejligt, at I fornemmer at behovet for vugning bliver mindre og mindre. Hold fast i alt det gode, som I allerede gør :) og husk også altid på, at to skridt frem og et tilbage stadig er fremad, selvom det føles som om, at man står stille nogen gange... :)
Med hensyn til at komme fra slyngevuggen og over i tremmesengen, så har jeg lavet følgende skridt for skridt plan:
- Brug beroligende lyde, når I putter. Det kan være ”sshh-sssh” eller "ssåå-såå", det er de små ord, I ofte også bruger, når I trøster hende. Nogle har glæde af at bruge en spilledåse eller anden form for beroligende musik, som I tænder, hver gang hun skal sove og som hun dermed lærer at forbinde med søvn og ro.
- Start med at øve det om dagen f.eks. inden middagslur og når det fungerer der, så kan rutinerne overføres til øvrige puttetidspunktet om dagen og om aftenen.
- Indfør evt. en putteklud, der dufter af mor og mors mælk eller som dufter af far, hvis far er god til at berolige og hvis hun er vant til at finde roen på fars brystkasse :) Kluden kan minde lidt om de stofsider, som hun plejer at have omkring sig, når hun puttes i slyngevuggen og dermed være genkendelige og trygge :)
- Hvis I har mulighed for det, så sæt slyngevuggen op der hvor I ønsker at hun skal lære at sove, så lydende, skyggerne, omgivelserne er de samme.
- Når I putter i slyngevugge, så begynd at vugge den mindre og mindre. Samtidig med at I bruger lyde, beroligende ord, putteklud osv. Hold slyngevuggen stille, når jeres datter er stille og vug hende kun, hvis hun småklynker og græder. Vugge og pause, så hun gradvist vænnes til mindre og mindre bevægelse.
- Put hende gerne i en sovepose - det kan være en voksipose, duni-duo, drømmepose, slee-bee osv. så hun stadig føler sig omsluttet og fuldstændig tryg, når hun skal sove. Start med at skifte hende, put hende i posen og giv hende mælk imens hun ligger puttet i sin pose - og flyt hende så fra favnen og ned i tremmsengen, når hun tydeligt er parat til at sove - så hun er omsluttet og tryg selvom hun puttes i en åben seng.
- I kan overveje om hun vil have glæde af en sengehimmel på tremmesengen, fordi det kan give lidt "hulefornemmelse", ligesom slyngevuggen. Nogle forældre bruger også brio-bedrockers eller hjul på sengen, for stadig at kunne vugge barnet lidt i en overgang til at skulle sove i en stillestående seng.
- Det kan være en god idé at benytte jer af barnevognen, hvor hun også kan puttes under kalechen og stadig få hulefornemmelse, samtidig med at I kan trille, holde pause og lære hende at sove uden at være i bevægelse.
- Det er vigtigt at lade hende mærke, at hun ikke er alene. Brug jeres hænder på hendes krop, så hun fornemmer at I er der. Vug hende gerne imens hun ligger i tremmesengen, så hun stadig lulles i søvn men med hænder og nærhed - og minimer så også gerne dette gradvist....
- Da I giver flaske i løbet af dagen vil det også være en idé, at I forsøger at give hende flasken imens hun ligger i sin seng. Så hun ikke oplever skiftet fra favn og ned, hvor hun skal sove, men får lov til at falde i søvn der, hvor hun har fået mælk....
Det er naturligt sværere for hende at falde i søvn om aftenen. Hun er langt mere bevidst nu og får rigtig mange stimuli i løbet af dagen, og det er naturligt svært at slippe dagen og alle oplevelserne - så derfor græder hun måske lidt mere om aftenen og bliver ofte også lidt overtræt før hun endelig falder i søvn. Det er helt naturligt for hendes alder og den store udvikling, som hun går igennem lige nu.
Ad 5) Det er vigtigt, at jeres datter er tryg ved at sove. det er ikke godt for hverken hende eller jer, hvis I bruger en time på at putte hende, hvor hun bare græder ulykkeligt og tydeligt protestere mod søvnen. Så er I nødt til at tage hende op og gøre det, som virker - nogle gange vil det være at du lægger dig med hende og ammer hende i dobbeltsengen som du gør tidlig morgen. Andre gange vil det være bedre at far sidder med hende på brystkassen, atter andre gange er I nødt til at gå rundt med hende, og så vil løsningen også nogle gange være at putte hende i slyngevuggen...
Prøv at undgå at kæmpe med hende for "princippets skyld". Glem alt om at "hun skal lære at sove på egen hånd", "hun bliver forkælet" eller hvad I nu har hørt.. Hold fokus på, at hun skal være tryg ved at sove. Jo mere trygt hun kan falde i søvn nu, jo bedre er det. At forbinde det at skulle sove med noget dejligt og rart er helt basic for gode søvnvaner senere hen. Og det betyder også, at man ikke kan sige, at hun må skrige x antal minutter før hun falder i søvn. Som udgangspunkt skal hun IKKE skrige sig i søvn. Hun kan godt græde - en overtræt gråd, som udtryk for at hun har svært ved at koble fra og slippe dagen og oplevelserne - men hun skal ikke græde ulykkeligt :)
Jeg håber, at du kan bruge min uddybning og at det hjælper jer lidt videre på vej :)
Rigtig meget held og lykke fortsat - og fortsat glædelig jul til jer alle tre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske