Brev:
Først gå - så kravle
14. marts 2005
Alder:
11 mdr.
Først gå - så kravle
Kære Helen
Min datter fylder et år om 14 dage og vi glæder os alle til denne store dag:-) Hun er begyndt at gå for 14 dage siden og er efterhånden mægtig habil til dette. Sagen er blot den, at hun aldrig har lært sig at kravle. Jeg ved, at det er vigtigt for grovmmotorikken at lære dette - også selvom de har lært at gå. Jeg er blot i tvivl om hvordan jeg får hende overbevist om dette:-) Når man kan gå er der jo ikke meget fidus i at ligge og rode rundt på gulvet - og det forstår jeg sådan set godt. Skal jeg bare lade hende bevæge sig som hun selv vil eller skal jeg forsøge med noget kravletræning??
Et andet spørgsmål drejer sig om hendes jernstatus. Hun har aldrig fået jerndråber, da hun har fået vælling og MME i rigelige mængder. Nu har vi pga. hendes alder skåret kraftigt ned på dette (hun får 150 ml vælling om aftenen og ellers kun alm. mælk af kop). Dette har stået på i omtrent en måned. Hun spiser fint synes jeg, men har stadig svært ved at spise kødet til aftensmaden. Hun får med andre ord primært sine proteiner fra kød, æg og fiskepålæg til frokost. Hun er glad for frugt og grønt og hun spiser en god portion havregrød til morgenmad. Hvad siger du? Tror du hun får jern nok? Er der grund til at give hende tilskud nu?
Og et sidste spørgsmål, som du måske har et fif til. Mellem én og tre gange i løbet af natten kalder hun på mig i søvne fordi hun har sparket dynen af (juniordyne) og ligger helt sammenkrøllet i hjørnet af sengen. Jeg hiver hende ned på plads og putter hende igen uden stor ståhej, men det er da alligevel lidt træls. Tror du det går i sig selv igen inden længe eller...?
Bedste hilsner Lillia