Svar: Først gå - så kravle
14. marts 2005
Alder:
11 mdr.
Kære Lillia
Tillykke med 1 års dagen - det er stort:o) Og tillykke med de første skridt, de bliver pludselig så store børnene, når de rejser sig op.
Nogle børn vælger jo at gøre tingene i omvendt rækkefølge og sådan er det så. Det er dog bare vigtigt at du lærer din datter at kravle. Men det behøver ikke være lige nu, hvis hun er helt imod det.
Prøv at tage det stille og roligt og lad hende møve rundt på dig, når du ligger på gulvet. Giv hende en gynge i fødselsdagsgave og måske en stor bold, som I kan trille imellem jer - så kan du gå efter den eller kravle efter den, som det nu passer hende.
Det skal nok komme, hvis bare du er opmærksom på at hun skal lære det på et tidspunkt.
Med hensyn til jern, så er jerntilskudet i alderen 6-12 mdr til for at undgå anæmi i 1-2 års alderen. Det forebygger altså. Jeg kan derfor ikke sige noget om hvordan din datter jeernstatus er på nuværende tidspunkt, men dette må du diskutere med lægen.
Det vil under alle omstændigheder nok være en meget god idé at give hende en multivitamin tyggetablet (knæk den i 4 dele) som også indeholder jern.
Med hensyn til at sparke dynen af sig, så er der nok ikke så meget at gøre ved det endnu. Det er helt fornuftigt med en junior dyne, da den jo er større og derfor burde svøbe sig bedre om hende. Nogle børn sover meget uroligt; sørg for at hun har nattøj på sig, så hun ikke ligger helt bar, når hun sparker dynen af. Ellers vil jeg tro at det ændrer sig i takt med at hun bliver ældre og selv kan få fat i sin dyne om natten - det er dog nok ikke noget der lige ændrer sig de første måneder :o) Det er så måske en charme mere?!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske