Brev:
Sover ikke godt om natten - 4 mdr.
26. december 2016
Alder:
4 mdr.
Sover ikke godt om natten - 4 mdr.
Kære Helen,
Håber du har haft en fantastisk jul ☺
Jeg skriver til dig idet jeg har en søn på 4,5 måneder som ikke sover godt om natten.
Jeg er pt- alene med dem begge to (har to børn) og er meget meget træt.
Han er altid været meget urolig til at falde i søvn, forstår ikke hvordan det ikke ændrer sig. Er begyndt at ligge ham i liften på altanen og derude sover han 2 lange lure (ca. 3 timer om formiddagen og 3/2 timer om eftermiddagen).
Problemet er om aftenen. Når jeg ligger min datter på 2, så falder han nogen gange også i søvn, men det er en slags powernap, for der går ikke engang 1 time så brokker han sig og jeg kan ikke få ham til at falde til ro.
Så fra kl 20/21 er han vågen og falder først til ro tidligst 22. Jeg giver ham mad, skifter ham og ligger ham i hans vugge, hvor han så får sidste tår (han får sutteflaske) så han kan falde i søvn i vuggen. Så går der et par minutter hvor han igen mosler med begge ben og brokker sig (mange gange med lukkede øjne også) hvor jeg tager fat i begge ben og gynger med dem, så falder han nogen gange til ro. Så går der ti min . det kan være sutten, eller at han igen brokker sig og jeg tager hans ben igen og starter forfra… nogen gange er jeg endda nød til at give ham mere mælk for jeg ikke kan finde løsningen og er helt udkørt. Og det er mange gange der han falder i søvn. Bruger også en bamse fra Lamaze som har en berolig musik, som han nogen gange falder til ro med.
Dette mønster sker mange gange i løbet af en nat. Han bliver lagt i hans vugge men hver nat ligger jeg ham ved siden af mig så jeg ikke skal rejse mig mane gange op for at give ham sutten, flaksen eller vende ham om til siden (det hjælper også).
Jeg er også ud for at skal tage ham helt op i mine arme for det kan være en bøvs som er i klemme og ligge ham ned igen. Det er først hvis jeg ikke kan få ham til at falde til ro, og inden han begynder at græde og min datter vågner.
Har prøvet med vælling om aftenen kl 20 når jeg ligger dem begge, har prøvet at give ham bad inden sengetid… synes selv jeg prøver forskellige ting, men han er bare urolig.
Jeg vil sige at han ikk gik igennem hørescreening med den ene øre (skal skrues meget op på maskinen helt til 45, og de har konstateret 2 gange at han har væske i øret) men kan godt høre, og jeg skal ikke gøre noget anderledes mht hans søvn (fik jeg at vide). Dog er madrassen lidt hævet, for hvis det nu hjalp…
Idet han sover udenfor kan han nogle gange være 5 timer om at spise sit næste måltid (fra kl 10 til kl 13 sover han) og han fik sit sidste måltid kl. 8 om morgenen. Men synes at han spiser hyppigere om natten hvilken er forståelig for han skal nå at have al den mad…
Er begyndt med grød, som han får til eftermiddag, ellers får han sutteflaske, som udgangspunkt hver 3. Time 150 ml.
Han er ellers en dejlig dejlig glad baby, som smiler hele dagen… men nattesøvnen må være prisen for at han er så dejlig om dagen ☺
Håber du har gode råd er meget meget træt og han ingen alene tid, idet han først sover kl 22 og der kan jeg altså ikke holde mine øjne åbne til at lave noget andet end at sove.
Mange julehilsner,
En meget træt mor.