Svar: Brækfornemmelser ved grøntsags- og kødmos
14. marts 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Susanne
Dejligt at I nu er begyndt at få en sammenhængende søvn hjemme hos jer:o)
Har du prøvet med gørntsagsmos som pulver eller på glas? Rigtig mange børn vil hellere have det man køber end det vil selv står og kæmper med i bedste mening.
Har du prøvet at blande grøntsagsmos i grød? Ja jeg ved godt at det lyder fuldstændig ulækkert og i princippet ville jeg aldrig selv lave en sådan ret, men jeg har faktisk mødt mødre som har haft stor glæde af denne metode. De har simpelthen valgt at bruge den neutrale risgrød som basis og så kommet f.eks. en klat gulerodsmos i risgrøden og langsomt har barnet så accepteret guerodssmagen. Derefter har de kunne bruge gulerod som basis og kunne komme lidt blomkål i det osv.
Hvis du laver grøntsagsmos med kartoffelmos, så skulle du måske prøve at undgå kartoflerne, simpelthen fordi nogen børn faktisk får kvalme og brækfornemmelser af kartoffelmos. Det er ikke så slemt med anden grøntsagsmos.
Alternativt skal du prøve at give ham grøntsager i stykker. Du skal naturligvis sørge for at koge dem godt møre og holde øje med ham, men der er ikke noget i vejen for at du lader han sidde med et stykke godt kogt brocholi.
Med hensyn til tænderne, så er hans gummer så hårde at han godt kan tygge alligevel.
Med hensyn til kød, så kan du bruge en persillehakker, så det bliver hakket fint. Kød kan han også få i form af indmaden fra en frikadelle (kød/fisk), kødsovs og lignende.
Hvis det er ammemælk din søn får, så synes jeg bestemt at du skal give ham jern. Der findes i Danmark to typer. Den ene hedder kort og godt 'jerndråber' og er fra firmaet Medic Team (og den nye de har lavet smager godt!) den anden hedder 'Glycifer' og den smager af - gæt...jern!
Hvis det er erstatning du giver, så skal han bare have mindst 400ml ersatning dagligt for at være dækket ind. Du skal selvfølgelig sikre dig at den erstatning du giver er tilsat jern, der kan jo være forskel fra det ene land til det andet.
Med hensyn til fladt baghoved, så er det rigtigt at børn skal sove på ryggen - hovedet skal dog fortsat drejes fra side til side, således at barnet ikke ligger fuldstændig fladt på baghovedet. Når barnet er vågen er det vigtigt at man er ekstra opmærksom på at lægge barnet på maven og dermed gøre det til en vane altid at lægge barnet fra sig, så barnet bliver lagt på maven på et tæppe på gulvet - også selv om det kun er få minutter. Placering i skråstol og alt for meget rygliggende stilling er bandlyst - men det handler også om motorik og bevægelse og ikke kun om hovedfacon.
Når alt det er sagt, så er det dog også mit indtryk at nogle børn måske er lidt mere disponerede for fladt baghoved end andre. Hvordan er din egen og fars hovedfacon? Børn ligner jo deres forældre.
Det er fint at du er opmærksom med det er trodsalt nok begrænset, hvor meget du kan gøre ved hans hovedfacon nu, med den alder han har.
Jeg ved at man på babyparadise.dk kan købe en pude til børn med lejringsbetinget skævt kranie. Spørgsmålet er dog om det vil kunne hjælpe noget, da din søn jo i kraft af sin alder også er så mobil, at han måske vil dreje sig selvom han ligger i en sådan pude. Samtidig er det jo hovedsageligt også de første 3 mdr. at man virkelig kan ændre på barnet hovedfacon. Jeg har dog mødt forældre som også kunne se en ændring senere. Du må vurdere hvad du synes.
Fortsat held og lykke med det hele. Jeg er sikker på at du gør alt hvad du kan! :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske