Brev:
Klynken, gråd og hysterianfald
14. marts 2005
Alder:
3 mdr.
Klynken, gråd og hysterianfald
Hej,
Jeg har en datter på snart tre måneder, som blev født ca. to og en halv uge for tidligt. Siden hun blev født, har hun været noget utidig. Småklynken og gråd har været en normal del af hendes adfærd på alle tidspunkter af dagen (hvor mange andre små børn godt bare kan sidde/ligge og kigge, har vi en stor del af tiden skulle trøste...) og vi har prøvet både zoneterapi og kiroprakter. Dog skal det siges, at hun stortset altid sover godt!
Det er begyndt at blive bedre, men hun har stadig nogle alvorlige hysterianfald, hvor hun går fra 0 til 100 på ti sekunder. Lige som man tror, hun er glad, eksploderer hun! Eksplosionen kan komme på alle tidspunkter, men der er også ting, som er udslagsgivende hver gang fx tøjskift (ting over hovedet), eller hvis hun ligger på maven. Sundhedsplejersken siger, hun er et sensibelt barn - men uden dog at definere det nærmere. Nogen gange tror jeg hende. Andre gange tænker jeg, det er helt normalt.
Er der noget vi kan gøre for at minimere hendes hysterianfald og blive utidigheden mon bedre? Og er der nogle særlige kendetegn eller ting man skal være særlig opmærksom på ved sensible børn? Det var som om, hun gik lidt tilbage - læs blev igen mere utidig - efter jeg havde fået sat en spiral op - kan der være en sammenhæng?
Hun har også taget forholdsvis meget på i vægt. Hun vejede 3244 ved fødslen og er nu oppe på de seks kilo. Kan hun få for meget mad - når hun er helt oppe og køre er maden, det eneste der hjælper - og kan det store vægtspring være en af årsagerne til hendes adfærd?
Jeg håber du kan hjælpe mig med nogle af de mange spørgsmål.
Med venlig hilsen
Julie