Svar: 7 mdr vil kun ammes
15. marts 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Susanne
Det er rigtigt at der ofte er en sammenhæng imellem barnets mælkeindtag og barnets sult og lyst til skemad.
Man kan sige at med den alder din datter har nu, er der ingen ernæringsmæssig grund til at blive ammet om natten. Det vil derfor være hensigtsmæssigt at I arbejdede på at skære natamningerne helt væk, da dette også vil skabe lidt sult fornemmelse i løbet af morgenen og dermed give plads til skemad her.
At fjerne amningerne om natten kan synes uoverskueligt, da du er mest træt der og det derfor er nemt at give efter, når hun beder om brystet. Derfor kan det være godt at du allierer dig med far og I planlægger at gøre dette på et tidspunkt, hvor I begge har fri og har mere overskud - det kunne jo være oplagt at benytte sig af den forestående påskeferie:o)
Lige nu tilbydes din datter to måltider skemad og her kunne det måske være ønskelig med tre måltider. Det vigtigste er dog at skabe lyst og plads i maven til de to måltider og så kan de tre jo komme i løbet af et par uger.
Du må fortsat gerne amme din datter om dagen, da hun jo i kraft af sin alder også har behov for en stor mængde mælk. Det ser ud som om at din datter ud over at blive ammet om natten også får mælk, når hun skal sove, hvilket er fint, men jeg kan ikke rigtig tyde om hun også får en 'trøstetår' ind imellem. Hvis hun gør dette, så synes jeg du skal prøve at tilbyde vand som tørstslukker i stedet for bryst, eller se om du kan trække tiden lidt. Med den alder hun har burde der godt kunne gå 3-4 timer i mellem måltider (bryst/skemad) og om natten noget længere.
Det vil således være fint at du ammer en gang om morgenen, en gang til frokost før hun puttes der, en gang om eftermiddagen og en gang om aftenen. Når du har ammet kl 20 og puttet hende, så synes jeg du skal prøve at amme hende igen, når du selv går i seng, så hun er fyldt godt op til natten. Herefter skulle hun meget gerne kunne undvære brystet til næste morgen, hvor du så kan amme igen.
Hvis hun absolut vil ammes og er helt ulykkelig fordi hun ikke kan få lov, så kan løsningen være at du lægger hende til, men så langsomt tager hende fra igen, således at hun ikke længere får et helt måltid ved brystet, men lige falder til ro, og langsom vænner sig til helt at være foruden.
Lige nu har hun lidt feber og er utilpas og derfor lyder det ikke som om at det lige er denne nat I skal forsøge jer, men som sagt er der mulighed for påsken og det kunne være en god idé at du og far lavede en slagplan for hvordan I griber det an. Det skal være en plan som I begge har det godt med og som I kan overholde:o)
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske