Svar: At sidde selv - 5 mdr.
16. marts 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Lise
Børn bør ikke sidde før 6 mdr´s alderen og kan her sidder kortvarrigt i høj stol. Kortvarrigt vil for de fleste børn sige ca. 10 minutter, men børn er jo forskellige. Ofte vil man kunne se at barnet falder til siden eller flader forover og så er det tegn på at barnet ikke har styrke nok i ryggen til at sidde mere og barnet bør komme ud af stolen og lægges på et tæppe på gulvet.
Det betyder altså at jeres datter godt må sidde med ved bordet, sammen med I andre og her kan hun få sin grød, mos mv. Men når hun er færdig med at spise skal hun ud af stolen. I takt med at hun bliver ældre og stærkere, kan hun naturligvis sidde længere og dermed også deltage i længere tid ved bordet.
At sidde med sit barn er ikke det samme som at barnet sidder. Det er langt bedre at barnet sidder på forældrenes skød i det man naturligt vil bevæge sig lidt og skifte stilling og dermed bliver barnet også bevæget.
At blive holdt af puder, være placeret i en skråstol, autostol, høj stol osv. er en passiv siddestillng og det er dette man skal undgå for meget af.
Barnet skal ved at være på gulvet og trille styrke sin ryg således at barnet har styrke nok til at holde sig selv og barnet skal derfor ikke holdes kunstigt at puder.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske