Svar: Brok, gråd og klynken
16. marts 2005
Alder:
13 mdr.
Hej med dig og dejligt med en forårshilsen!
Der er et par ting som slår mig, når jeg læser dit brev. Du skriver blandt andet 'jeg siger roligt at hun skal dæmpe sig og det kan vi ikke ha' og 'ignorere hende hjælper ikke - hun bliver opløst'.
Det er her problemet ligger. Det er rigtig fint at du bevarer roen og ikke kører op, for det er netop vigtigt at hun kan spejle sig i din ro, for også selv at blive rolig.
Men det er også meget vigtigt at hun ved du lytter til hende og accepterer og kan rumme de vredesudbrud hun kommer med. Når du siger til hende at hun skal stoppe og når du ignorerer hende, så føler hun sig ikke forstået. Derfor er det vigtigt at du i første omgang finder ud af hvad det er hun vil eller ikke vil. Det er ikke ensbetydende med at du skalfølge hendes vilje, men hvis du forstår hvad hun vil gå kan du sætte ord på det hun vil og med dine ord og din mimik vise at du har forstået hende.
Hvis du prøver at forstå hvad hun vil og ikke vil, så kan du bedre hjælpe hende og det hele forløber roligt. Det er dog også sådan at du skal have lov til at sige nej og når du siger nej, så skal du kunne rumme hendes vrede og frustration over at hun får et nej. Anerkend hendes følelser ved at sætte ord på dem 'du bliver bare så vred lige nu'. Hvis din datter føler sig lyttet til og føler at du anerkender hendes følelser, roligt og fattet, så klinger hendes vrede af. Men bliver hun ikke lyttet til, men derimod får at vide at nu skal hun stoppe, så puster du til ilden.
Du kender det sikkert fra dig selv - bliver du ikke voldsomt gal, hvis du oplever at din mand ikke lytter til dig. Hvis du prøver at fortælle noget og han så bare beder dig om at tie stille?
Din datter bliver glad når man leger med hende fordi hun der har det fine opmærksomhed.
Om hendes skrig skyldes stemmetræning eller simpelthen er en måde at gøre opmærksom på sig selv, tør jeg ikke sige. Det kan i princippet være begge dele.
Selvom ovenstående kan virke hårdt, så håber jeg du kan bruge det til noget. Det er bestemt venligt ment:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske