Svar: Besked om skilsmisse
28. august 2003
Alder:
4 år
Kære velmenende forældre
En skilsmisse vil, uanset hvordan man vender og drejer det og uanset hvordan forældrene har det med hinanden, have konsekvenser for børnene. Børn holder lige meget af begge forældre og det vil altid være svært "at miste" den ene.
Jeg mener personligt, at det altid vil være bedst for barnet/børnene at vide, hvad der skal ske. Det vil være nemmere at klare forandringerne, når de ved hvad der foregår og jeg mener ikke at I skal vente med at fortælle ham det. Ved at fortælle det i god tid, giver I jeres søn mulighed for at tænke og vende tilbage med spørgsmål.
Den forklaring I giver, skal selvfølgelig tilpasses hans alder, men I skal ikke beskytte ham unødigt. Han er ganske sikkert klar over at alt ikke er lutter idyl imellem jer og han kan også risikere at høre noget både hos familien og i børnehaven. Hvis I selv løbende taler med ham og giver ham mulighed for at spørge, når han har behov, vil dette være rarest for ham.
Hvis han får "ondt i maven", så snak med ham om det. Fortæl ham at det er okay at være ked af det, okay at være bange, at det ikke er hans skyld, at I begge elsker ham osv. Vær åben omkring, hvad der sker.
Held og lykke til jer alle.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske