Svar: 9 uger og vil ikke længere sove ude
16. marts 2005
Alder:
2 mdr.
Kære Anja
Hvad der præcist sker for jeres lille dreng lige nu, tør jeg ikke sige. Jeg vil umiddelbart tro at det er en overgang, vhor han bliver forstyrret af flere lyde end tidligere.
Generelt kan man sige at han med den alder han har nu begynder at være opmærksom på rigtig mange ting. Du vil se at når du sidder med ham, så vil han på en helt anden måde end tidligere fornemme rummet han sidder i og vil registrere at nogen f.eks. kommer ind af døren.
At han er blevet større og har fået mere med i sit synsfelt og i sin opfattelse af verden omkring ham, gør ham også lidt mere følsom.
Jeg tror derfor du skal fortsætte med at putte ham ude, som du plejer og så se om han kan sove videre i gangen. Lige nu lyder det til at være en okay løsning, og det vigtigste er at han får sovet. Det ændrer sig igen.
At sove godt om dagen hænger også sammen med at sove godt om natten. Barnet har brug for sammehængende timer, for at være vågen og frisk nok til at kunne tage imod indtryk og have lyst til at udvikle sig (læs lege) i løbet af dagen. Et barn der er i søvnunderskud bliver megen sensibelt og er skal ikke særlig meget til før barnet bliver voldsomt grædende og uroligt.
Vi har alle brug for søvn, både børn og forældre og du kender fra dig selv hvor opslidende det er at mangle søvn:o)
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske