Svar: Mad efter sygdom - 12 mdr.
16. marts 2005
Alder:
12 mdr.
Kære Rie
Det er altid en forfærdelig tid her om vinteren, hvor børnene får den ene sygedag efter den anden og ofte bare med beskeden om 'det er en virus - det kan vi ikke gøre så meget ved' :o)
Æblegrød er faktisk ikke så tosset, især ikke når hun har kastet op. Det er sådan at æble indeholder en del kalium og natrium, hvilket man mister meget af ved opkastninger og diarré. Så det synes jeg er fint nok. Det kan hun jo godt få som dessert i en periode efter aftensmaden og du kan jo komme lidt fløde eller fløde/sødmælk på.
Til en pige som din datter, skal du egentlig lade hende spise, hvad hun har lyst til; du skal dog være opmærksom på at hun ikke bør tilbyde saftevand, slik eller sukker i alt for store mængder, da dette giver en falsk mæthedsfølelse og dermed tager lysten væk til anden mad.
Da hun er småtspisende, så er det en god idé fortsat at energitætte hendes mad, hvilket du gør ved at tilsætte lidt fedtstof. En tsk. fedtstof gør at hun kan nøjes med at spise en halv portion med samtidig blive sikret samme energi.
Det vil være en god idé at du fortsætter med produkter af sødmælkstypen, så hun får fedtstof den vej også. Her tænker jeg også på yoghurt, der bør være af sødmælkstypen.
Jeg synes derfor I skal tilbyde hende jeres mad, men energitætte det lidt ekstra ved at bruge lidt ekstra fedtstof i hendes portioner. Derudover skal I give hende, hvad hun viser interesse for, når bare det ikke er for sukkerholdigt.
Tilsidst vil det være en god idé med en multivitamin tablet (tyggetablet) som I kan knække i fire dele, så hun ikke får den galt i halsen.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske