Svar: Rejser sig op i sengen - 9 mdr.
16. marts 2005
Alder:
9 mdr.
Kære Dorte
Hvis det kan berolige dig at vide, så er det et meget naturligt og ofte set problem netop hos børn på din datters alder. De rejser sig (og i søvne som du skriver) og formår ikke selv at komme ned igen.
Heldigvis er det kun en periode og det ændrer sig i takt med at barnet bliver mere selvhjulpen og som du selv skriver er færdig med at øve sig i det.
Du kan i denne periode hjælpe din datter med at komme ned, ved at lade hende 'knække i benene' og komme ned på numsen og derfra ned at ligge,- altså således at du hjælper hende med ved hendes egen bevægelse at komme ned at ligge og at du ikke bare løfter hende op og lægger hende ned.
Det samme kan du gøre i løbet af dagen, hvor hun rejser sig op ved møblerne. Her kan du også hjælpe hende til at komme ned på numsen at sidde og komme ned at ligge eller videre i kravlestilling, så hun lærer sig bevægelserne og langsomt bliver sikker nok i dette.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske