Brev:
6½ måned - vil kun lægges i seng af mor
16. marts 2005
Alder:
6 mdr.
6½ måned - vil kun lægges i seng af mor
Vi har fået et problem, som nok er i luksusklassen, men alligevel:
Min datter på 6½ måned vil kun lægges i seng af mig. Min mand har været næsten lige så meget hjemme hos hende som jeg, og i løbet af dagtimerne er hun helt tryg ved ham.
Vi bruger samme ritual omkring sengetid. Som en del heraf indgår at gå ind i soveværelset, lukke døren, tænde vågelampen, slukke loftslyset, give hende en tår vand/kamille, vugge i armene, putte hende i sengen, sørge for hun har sutten. For det meste skal de sidste tre-fire steps gentages, inden hun falder i søvn (hvis hun er meget træt skal de gentages flere gange).
Når hendes far prøver at lægge hende i seng, begynder hun at græde ulykkeligt, allerede når han lukker døren bag dem. Han har prøvet at lade døren stå på klem, men så starter gråden bare når han nærmer sig sengen.
Det har nu stået på snart 1½ måned, hvor jeg derfor har lagt hende i seng langt hovedparten af aftenerne. Men det ville være både dejligt og praktisk, hvis vi kunne skiftes til at lægge hende i seng. Hendes far har forsøgt de sidste to aftener, men gav op fordi hun blev så ked af det. Ellers er det 2-3 uger siden han sidst forsøgte – vi ville give hende en pause for at se om det hjalp. Men det gjorde det altså ikke.
Har du nogen forslag til hvordan hun bliver tryg ved at blive puttet af hendes far? Eller skal vi bare acceptere, at det for tiden er mig der putter? Har det noget at gøre med at hun stadig bliver ammet?
Venlig hilsen
Mette