Svar: Konstant fast i samme mad - 8 mdr.
4. februar 2017
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært og det kan være svært at blive ved med at være optimistisk og tænke positivt - det med maden har bare været svært helt fra starten og på et tidspunkt bliver man naturligt træt...
Men - du er nødt til at holde fast i, at din datter faktisk vokser, trives og udvikler sig godt. Hun lyder til at være rigtig godt igang motorisk, hun er en aktiv og opmærksom pige, hun lyder ikke til at mangle energi - så noget får hun indenbords :)
Og selvom du synes, at hun burde spise mere familiemad og mindre færdiglavet mad, så er det vigtigste lige nu, at hun faktisk spiser. Og det er helt okay, at hun spiser mest mad på glas og pulvergrød :) Du skal naturligvis forsøge at give hende færdiglavet mad, som ikke alle indeholder ris, så hun stadig får lidt variation, ligesom det er rigtig fint, at du en gang imellem stadig forsøger at blande den færdiglavede mad sammen med din hjemmelavede, så hun får mulighed for at spise noget andet - men prøv at holde fast i at det er bedre, at hun spiser færdiglavet mad, end at hun ikke spiser :)
Vær opmærksom på, at du kan få flere forskellige slags færdiglavede produkter, og at det også kan være en idé at prøve lidt af disse. Det kan give ny smag og nye variationer af forskellige fødevarer - der findes f.eks. smileyrainbow.com, det er dansk produceret og 100% økologisk... Og de skulle gerne komme med en grødserie i Føtex... Det kunne måske være en måde at få lidt andre mel- og gryntyper i lillepigen.
Jeg er også nogle steder stødt på "organix finger-food", som så vidt jeg ved er britisk. Det er puffede majs og kiks, som er lavet, så børn fra ca 7 måneder kan sidde med dem og øve sig mundmotorisk. Semper har også noget lignende "mini ringe med majs" og "mini ringe med gulerod". Det kan være en god måde at øve pincetgreb på - vær dog opmærksom på at de fleste børn er 9-10 måneder, før de mestrer pincetgrebet rigtigt. Med den alder din datter har nu, kan de dog godt være med til at bibeholde interessen for at smage og putte i munden og samtidig øve det at have noget i munden og bearbejde det :)
Varier også imellem de forskellige producenters mad. Du skriver, at din datter f.eks. godt kan lide lasagne, så prøv at variere mellem producenternes forskellige lasagner. Giv hende f.eks. både lasagne fra Änglamark og Semper... Varier også gerne med de forskellige spaghettityper, nudeltyper osv. så kan Hipp f.eks. også være en mulighed, mange laver f.eks. pasta bolognese, men de smager alle sammen forskelligt. På den måde kan hun få noget, der minder om noget, som hun normalt spiser og er glad for og tryg ved, men som alligevel er lidt anderledes... Og sørg også for at du ikke serverer glasmaden i glasset, men kommer det i en tallerken eller i en skål og serverer det, som du normalt ville servere din egen mad. Jeg har desværre mødt børn, som kun ville spise den hjemmelavede mad hvis den kom op i et glas - og det er et skråplan... :)
Og bliv så ved med også at tilbyde jeres mad, så hun igen og igen møder det og stille og roligt forhåbentlig blive tryg ved at spise det samme som I andre :)
Prøv om du kan undgå at bekymre dig om, hvordan det skal gå, når hun i 10 måneders alderen skal i vuggestue. Igen - det vigtigste er, at hun lige nu spiser, og at hun tager på og vokser, som hun skal - og tingene og appetitten kan sagtens ændre sig fra nu og til hun bliver 10 måneder gammel. Situationen i vuggestuen vil også være en anden, meget spiller ind...
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske