Svar: Mad 7 mdr
18. marts 2005
Alder:
7 mdr.
Hej Thomas og Katja
Som forældre synes vi ofte at børnenes mad bliver lidt ensformig og det er også vigitigt at variere børnenes kost, så de får de nødvendige viatminer, mineraler osv. Det er dog ikke så meget der skal til, man skal bare sørge for at variere de forskellige ting lidt.
I princippet er der ikke noget i vejen for at jeres dreng får nogle bær hver dag, det vil dog være en god idé at variere typen af bær, således at han får både jordbær, hindbær, blåbær, brombær, kirsebær osv. På samme måde som han bør få æble, pære, banan, appelsin, melon, blomme, fersken osv.
De fleste ting må jeres dreng faktisk få og han må også meget gerne få advokado, som kan være ganske udmærket da det også kan smøres på rugbrød, når han bliver lidt ældre. Hvis I tilfældigvis har advokado i huset som skal spises, så er det fint at han får det tre dage i træk, herefter kan I så skifte til noget andet.
Det er vigtigt at variere kosten og smagen også fordi jeres dreng netop nu putter alt i munden og har lyst til at smage på det hele. De gode spisevaner skal derfor skabes fra nu af og til 1 års alderen. Når han først er et år, så vokser han ikke så meget mere og den naturlige lyst og nysgerrighed efter at smage nyt er ikke særlig stor. Lad ham derfor smage så meget som muligt.
I princippet må han godt smage lidt yoghurt hver dag, hvis det er yoghurt på sødmælkstypen. Sålænge han ikke er ældre end han trods alt er, bør komælk, yoghurt og lignende dog ikke udgøre for stor en del af hans kost. Det skal stadig være modermælk eller erstatning som udgør størstedelen af hans mælkeindtag.
Med hensyn til brød, så er de fleste børn omkring 8 mdr´s alderen før de begynder at kunne tygge. Rugbrødshapsere kan I derfor prøve med om en måneds tid. Men han må gerne få en brødskorpe i hånden, som han kan sidde med selv.
Grød med frugt/bær om morgenen lyder fint
Til frokost evt. grøntsagsmos med kød eller fisk
Om eftermiddagen grød med frugt igen eller lidt yoghurt
Om aftenen grøntsagsmos med kød eller fisk
Det er helt fint i forhold til hans alder, så fortsæt I roligt den gode stil:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske