Svar: Astmatisk bronkitis - mælk ?!
10. februar 2017
Alder:
10 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev :)
Det lyder for mig som om, at kogt vand giver jeres datter lidt mere ro i maven, så hun bedre kan sove, og så hun undgår at kaste op. Det er derfor helt fint, at I vælger at tilbyde hende lidt kogt vand af flaske, som en del af putteritualet.
Men, hun bør fortsat også tilbydes modermælkserstatning. Det anbefales, at hun får 400 ml mme dagligt til hun er 1 år. Denne mængde er blandt andet med til at sikre hendes behov for jern, samtidig med at hun også får kalk og andre næringsstoffer :)
Det vil ofte være passende med 2 flasker i 10-12 måneders alderen, og det vil være rigtig fint med en flaske aften og sen aften. Jeg ved ikke, hvor store mængder I giver hende lige nu, men måske kunne I skrue lidt ned for mængden, så hun f.eks. får 150 ml i hver flaske, og de resterende 100 ml kunne så gives via grød og mos.. En mindre mængde i de to flasker kunne måske gøre, at hun så bedre kunne holde mængden af mælk i sig.
Hvis det ikke dur med mme, og hun kaster op, så må I give hende vand, som jo stadig sikrer hendes behov for væske :) Og så vil det være rigtig godt at tale med lægen om, hvorvidt I så bør give hende jerntilskud og ekstra kalktilskud. Nogle børn stopper med at drikke mælk i 10 måneders alderen og det behøver ikke være et problem...
Det er helt naturligt, hvis hun har behov for vand/mælk aften og sen aften, og at en del af hendes væskebehov netop skal stilles på ydertidspunkterne. Derfor kan en del af de 450 ml, som I fortæller, at hun drikker, godt være et reelt behov for væske. Så selvom hun måske stopper med at drikke mælk, så lyder det rigtigt, at hun har brug for vand i stedet. Det vigtige er dog, hvis I kan undgå, at hun skal have flaske i munden flere gange om natten. Det er bedst, hvis de to flasker kan ligge aften og sen aften eller aften og midt nat/tidlig morgen, så hun begynder at kunne sove igennem i længere tid :)
Selvom hun ikke har brug sut før, kan det ikke undgås, at hun måske gerne vil have en sut nu. Der sker derfor ikke noget ved, at I prøver - bliver hun glad for den, er det fint, men hvis hun ikke er til sut, så er det også rigtig fint. Hun behøver ikke bruge sut, og en sut kan også give dårlige vaner - det skal helst ikke være sådan, at hun begynder at vågne hver time fordi hun har brug for at få en sut i munden - så er det bedre at lære hende at sove uden :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :) Rigtig meget held og lykke og fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske