Svar: NAN1 eller NAN2 - 9 mdr.
12. februar 2017
Alder:
9 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og velkommen til :)
Du kan roligt fortsætte med NAN2 - den største forskel på NAN 1 og NAN2 er, at NAN2 indeholder ekstra jern - og din dreng må gerne få det ekstra jern, da du i øvrigt ammer. Derudover skal hans jernbehov sikres via en varieret kost :)
NAN 1 eller typerne mærket "1" er modermælkserstatninger. Det betyder, at barnet kan leve udelukkende af disse - og de kan derfor gives fra fødslen, hvis man ikke ammer.
NAN 2 eller typerne mærket "2" er tilskudsblandinger. Det betyder, at de kan gives som tilskud til anden mad - altså som supplement eller i skemaden, og derfor anbefales de først fra 6 måneders alderen.
I følge Sundhedsstyrelsen behøver man ikke skifte til type 2, når barnet bliver 6 måneder, hvis barnet trives godt på type 1. Men der sker ikke noget ved, at du skifter til en tilskudsblanding (type 2) og som sagt, kan det være med til at sikre barnet lidt ekstra jern:) Og nej - jeres dreng tager bestemt ikke skade af at få type 2 fra 6 måneders alderen :)
Du skriver, at I også har brugt Pepticate... Gør I stadig det? Pepticate er en hypoallergen modermælkserstatning, som anbefales til børn, der ikke tåler komælksprotein, altså børn som har mælkeallergi. Da jeres dreng tåler NANPro og tilbydes dette, så er der ikke grund til at give ham Pepticate... Det har ikke nogen effekt for jeres dreng, og det koster en del flere penge...
Så jeg vil anbefale dig, at du fortsætter med at bruge NANpro2 i grød og mos, som I allerede gør, og som jeres dreng lyder til at trives med - og derudover kan du amme, som du også plejer at gøre:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske