Svar: Vågner hveranden time - vil vælling hjælpe?
20. marts 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Neel
Det lyder jo umiddelbart som om at din dreng her er en lille sulten en og at det derfor ville være en god idé at give ham noget tilskud til brystet.
Der er forskel på søskende og han kan sagtens være mere sulten end storebror var. Der kan også naturligt være en forskel på din mælkeproduktion, da du jo fordi du nu har to børn, måske ikke får så meget hvile denne gang, som første gang.
Som jeg læser dit brev så ammer du hyppigt, også om dagen. Jeg tænker at det altså ikke forholder sig sådan at din dreng fint kan sove 6 timer i træk i løbet af dagen. For hvis det er sådan, så er det naturligvis dette mønster du skal ændre, således at de 6 timer i træk ligger mellem midnat og morgen og ikke i løbet af dagtimerne.
Da jeg går ud fra at du således ammer hver 2-3 timer døgnet igennem, så synes jeg du skal prøve at give din dreng noget og hvorvidt det skal være vælling kan jo diskuteres.
Man kan sige at vælling i princippet er det samme som en tynd grød og det anbefales normalt at når man ammer og amningen går godt og barnet trives med ammemælk, så kan vælling springes over og man kan gå direkte til grøden.
Grød mætter naturligt mere end mælk og vil således også på sigt kunne mætte din dreng mere end vælling. Nogle forældre oplever dog at vælling, netop givet f.eks. kl 23, hvor man selv går i seng har en god virkning, hvor andre ikke oplever nogen forskel.
Der sker ikke noget ved at du forsøger med vælling. Du må i alderen 4-6 mdr dog max give ham hvad der svarer til to måltider dagligt. Dette skyldes det lidt højere proteinindhold (som jo skal til for at mætte).
Du kan således selv vælge om du vil forsøge med lidt vælling, skade gør det jo ikke, men garanti for virkning er der heller ikke:o) Derfor kan det være en idé at forsøge med skemad.
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske