Svar: Væske - 5 mdr.
20. marts 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Annette
Nu er jeg jo ikke meget for at lægge mig ud med en kollega:o) og naturligvis synes jeg også at I skal være opmærksomme på at Jaspar får hvad han har behov for. Jeg synes dog ofte, at man ser at børn ikke længere tager så meget på, når de overgår til skemad og samtidig forbrænder de ofte også mere fordi de jo begynder at bevæge sig mere, trille og rulle omkring.
Jeg synes derfor det er fint at du er opmærksom, men jeg synes også du skal prøve at tage det roligt.
Det lyder rigtig at forsøge at give Jaspar mere skemad i stedet for store mængder vælling, når han gylper meget. Og da vælling i princippet er det samme som en tynd grød, så kan du ligeså godt prøve at indføre det ekstra måltid. Du skal dog være opmærksom på at han ikke bør få mere end to grødmåltider dagligt, resten bør være grøntsagsmos, da hans mave ellers stopper totalt.
Hvis han har tendens til hård mave, så skal du sørge for at behandle dette. Det gør du enten ved at give ham laktulose, eller du kan prøve at give ham den erstatning der hedder grøn allomin, som kan afhjælpe dette. Det er meget vigtigt at hans ikke har hård mave, da dette både hindrer ham i at have det godt, men samtidig jo også har betydning for hans appetit og for hans gylperi.
Med hensyn til en dagsplan med tre måltider skemad og flaske + vand til måltiderne, kunne det se således ud:
Morgen: flaske med erstatning
Formiddag: grød med frugtmos (frugtmos er også med til at holde maven igang), hertil vand af et lille snapseglas
Frokost: Flaske med erstatning
Eftermiddag: grød med frugtmos + vand af lille glas
Sen eftermiddag: flaske med erstatning
Aften: grøntsagsmos med kød eller fisk og evt. lidt frugtmos til dessert + vand af et lille glas
Sen aften: flaske med erstatning (vælling)
Ovenstående er naturligvis kun et forslag og du kan bytte rundt på måltiderne, som det passer bedst hos jer i forhold til diverse middagslure osv.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske