Svar: Aftenflaske - 4 mdr.
20. februar 2017
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Når børn får flaske, er det ikke altid muligt at skabe en rytme, hvor flasken naturligt indgår som en del af putteritualet - det er lidt lettere, når man ammer, fordi barnet så kan få en "trøstetår", før det skal sove og dermed blive fyldt lidt ekstra op før søvnen.
Lige nu vil det derfor være rigtig godt, at I forsøger at følge hans rytme og behov, og det lyder rigtig fint, at han spiser ca. hver 3. time og nogle gange går der måske lidt mere imellem hver flaske. Prøv om I kan vurdere behovet for flaske lidt efter, hvor lang en lur han tager - så hvis han har sovet en lang lur på et par timer, så vil han måske være sulten og have brug for flasken med det samme han vågner - men har han kun sovet 45 minutter, så behøver han måske ikke flasken med det samme, men kan godt vente en times tid eller lignende, før han så behøver den og på den måde kommer flasken måske til at ligge midt i den periode er er fra han vågner og til han skal sove igen... og andre gange kommer det så måske til at passe, at han får sin flaske kort før han skal puttes. Og den fleksibilitet er I nødt til at give ham.
Derudover tænker jeg, at tiden arbejder for jer her. I takt med at han bliver ældre, begynder at ændre lidt på sin søvnrytme, har længere vågne perioder, begynder med skemad og spiser skemad flere gange dagligt, så vil rytmen og tidspunktet for flaske naturligt ændre sig. Og det vil være rigtig godt, at I på sigt arbejder mod en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner af en lur - og så tilbydes flasken før han skal sove. På den måde skaber I plads i maven til begge dele samtidig med at han så naturligt får mælk før han skal sove og dermed forhåbentlig begynder at kunne sove en længere lur, før han vågner og er sulten igen :)
Den rytme I har lige nu lyder helt fin og det er helt okay, at han har brug for en ekstra lur fordi han starter dagen tidligt :) Det lyder også aldersvarende rigtigt, at han nogle gange ikke kan være vågen i mere end 1.5 time, før han er træt og har brug for at sove igen - og så skal I naturligvis putte ham og give ham den søvn, som han viser behov for :)
Og ja - at han begynder at vågne mere om natten kan godt være tegn på, at han har brug for mere mad. I første omgang vil det ofte være godt at give ham mere mælk, det kan være han har behov for en ekstra flaske i døgnet eller har behov for lidt mere mælk i hver flaske, og hvis du så fornemmer, at det ikke er nok - så kan du godt begynde med lidt skemad. Der er dog også andre tegn, som er vigtige at lægge mærke til :)
Det er f.eks. vigtigt, at han kan holde hovedet og drejer hovedet bevidst efter skeen, ligesom det er vigtigt, at han åbner munden bevidst, når du f.eks. tilbyder ham d-dråberne... Det er godt, hvis hans mave fungerer fint og han ikke har problemer med forstoppelse eller lignende, ligesom mange børn også begynder at savne, som tegn på, at der sker nogle enzymændringer i spyttet, der gør dem bedre i stand til at bearbejde og nedbryde den fastere føde. Du vil sandsynligvis også se, at han begynder at interessere sig meget for den mad, du selv kommer i munden, hvis du sidder med ham på skødet, når du spiser :)
Jeg anbefaler, at man starter op om dagen f.eks. formiddag eller frokost og at du starter med små mængder - bare smagsprøver i starten, for at han vænnes gradvist til den lidt fastere føde. Stille og roligt øges mængden og når han begynder at kunne spise måske ¾ dl og maven fungerer godt og han virker til at trives med det, så kan du øge ham til to måltider dagligt og således starte op med lidt skemad om aftenen. Du kan give grød til frokost og mos til aften, så han på den måde får lidt variation. Og på den måde får dagen naturligt mere og mere rytme og en skitseret dagsplan kan f.eks. se således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre
Formiddag: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost: Tilbydes lidt smagsprøver på lidt grød, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur (her kommer flasken naturligt til at indgå som en del af putteritualet, netop fordi han får skemaden, når han vågner af formiddagsluren)
Eftermiddag: Flaske
Sover dagens 3. lur
Aften: Tilbydes lidt smagsprøver på lidt mos, vand af kop. Dette måltid introduceres først, når han er godt igang med skemaden til frokost. Hvis du starter nu, så måske i 5 måneders alderen :)
Flaske
Puttes til natten
Sen aften: Flaske og sover videre
Midt nat: Flaske og sover videre
Så fortsæt den gode gænge og tiden arbejder for jer - I vil naturligt få mere regelmæssighed ind i dagen i takt med at han begynder at få skemad og spiser skemad flere gange dagligt... Der er i min plan her 3 lure dagligt og som sagt er det helt okay hvis jeres dreng har brug for 4 kortere lure i stedet :)
Jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om Børn & Mad", som guider jer igennem de første smagsprøver til jeres dreng spiser samme mad, som I andre - fra 4-18 måneder:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske